Har skurit mig igen
Hej. Jag slutade skära mig för över ett år sen. Men jag har gjort det igen. Jag vill inte ha ärr men jag tycker jag förkänar det. Mamma visste att jag hade skurit mig förut. Och hon råkade se att jag hade gjort det igen. Är rädd att jag snart inte vill leva längre. Vill leva men vet inte vad jag har att leva för.:(
:((

BUP svarar:
Hej
Tack för ditt brev.
Vad bra att du kunde sluta skära dig. Det brukar inte vara lätt. Du ska inte misströsta att du gjort det igen. Det är vanligt med ”återfall” och du ska inte känna dig dålig för det. Och du förtjänar inga ärr bara för att du mår dåligt och har självskadat dig.
Det är bra att din mamma känner till det och förhoppningsvis kan vara någon att prata med och ett stöd. Du skriver att du vill leva, men vet inte vad du har att leva för nu. Så kan det kännas ibland när man inte mår så bra men när du mår bättre kommer du nog också tycka att livet i sig har mening. Kanske skulle du ha nytta av att chatta med någon på Tjejzonen om hur du mår eller prata med skolkuratorn?
Lycka till!