Har aldrig mått bra i huvudet
Jag är 16 år snart 17 och fick ätstörningar när jag var 11-12. Jag har haft flertal behandlingar och nått "frisk" vikt. Men jag har aldrig mått bra i huvudet. Jag mår så dåligt över mig själv.
jag hatar att titta pp mig själv och jag vet inte vad jg ska göra åt deg. Jag vill inte ha mer ätstörningar, jag går gärna ner lite i vikt igen så jag inte ser så bullig ut men jag vill bli av med all den här mentala delen. Jag får panik och kan inte sova pågrund av detta. Jag tvingar mig att träna och helt plötsligt har min anorexia blivit tröst ätningar istället. Snälla, hjälp mig. Jag vet ärligt inte vad jag ska göra längre.
Jqg har inte några riktiga vänner, jag förlorade alla när jag fick min första ätstörning.... jag har skola, jobb och tränar och jag är så trött och stressad och känner att jag inte lever.

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Kanske det är dags att söka hjälp igen? Som du beskriver så bra innehåller ätstörningar både tankar och saker man gör.
Första steget i en behandling av ätstörning är att se till att man skaffar sig goda vanor och bryter med de destruktiva matvanorna. Det är nödvändigt eftersom man inte kan komma åt ätstörda tankar om den som skall få hjälp lever tvärsemot vad som är sunt och bra.
När väl det ätstörda beteendet är borta går det att ändra de ätstörda tankarna. På din beskrivning låter det som att du fortfarande har kvar en del ätstört beteende och det tror jag blåser liv i dina ätstörda tankar.
Jag tror att du skulle behöva en sväng tillbaks till något av de ställen där du tidigare fått hjälp.
Du kan även söka hjälp på BUP. Jag tror också att det skulle vara hjälpsamt om du kom tillrätta med en del av stressen i ditt liv. Jag tror nog att ätstörningstankarna och stressen har med varandra att göra.
Lycka till!