Är jag mindre värd
Har haft en kontakt på BUP förut men behövde inte prata med hen längre, nu när jag verkligen behöver en så får jag sagt att det inte är så "viktigt" att det finns andra som kanske behöver hjälp först. Asså ska de vara så? Är jag mindre värd bara för att jag kanske inte mår på samma sätt? De vet ju inte ens varför jag vill prata med dem?
jag fattar inget, det ända jag vill är att få ha någon att prata med om mitt mående för jag känner att det börjar sakta men säkert gå ner mot botten igen, och denna gång är jag osäker på hur jag själv kommer att hantera det
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Nej, du är förstås inte mindre värd bara för att du började må bättre. Det är förstås det vi önskar att alla våra besökare skall göra. Och vi blir förstås glada när det går bra för de ungdomar vi möter.
Jag kan inte svara på varför du inte blir mottagen på BUP igen. Det kan vara precis som du säger att de har många som vill komma för att få hjälp och att de på mottagningen måste prioritera.
Det är lätt att förstå att det kan kännas orättvist för dig.
Kan du göra ett nytt försök på BUP om det är det du vill? Kan dina föräldrar hjälpa dig för att bättre förklara vad du behöver? Kanske kan ni få råd om vart ni kan vända er för att få fortsatt stöd om det inte blir på BUP.
Det finns förstås även andra ställen att få hjälp på. Exempelvis kan man få samtalshjälp på Ungdomsmottagningen eller hos skolkuratorn.
Du kan också kontakta Tjejzonen för att få hjälp.
Lycka till!