Blivit våldtagen av tre killar som hotar döda mig och jag berättar
Vet inte vad jag ska göra!
Blivit våldtagen av 3 killar o dem sa att om jag säger nåt till polisen kommer dem döda mig o min familj
Jag vet inte vd jag ska göra är livrädd och mår jättedåligt
våldtagen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du befinner dig i en besvärlig situation .Det är mycket som jag inte vet men i normalfallet tycker jag att du ska berätta för dina föräldrar och att ni gör en polisanmälan. Det är bra att polisen känner till hotet mot dej och din familj och kan bedömma hur pass allvarligt menat det är .Det är nog ett visst skydd att polisanmäla händelsen, dessutom kan du få skydd av din familj och andra vuxna. Ensam med en hemlighet är du väldigt sårbar och fortsatt utsatt. Du kanske vet vilka det är och kan träffa på dom när som helst? Det är då bra att dom vet att du inte är ensam.
Om du inte känner dej säker på att du vill polisanmäla våldtäkten nu är det bra att veta att preskriptionstiden för våldtäkt är minst 10 år så det är inte bråttom av det skälet. Det kan också vara bra för dej att veta att du inte har någon skyldighet att berätta vilka det var som våldtog dej om du vet det.
Det viktiga nu är i första hand att du berättar för någon vuxen och kan få fortsatt hjälp. Många tjejer som blivit våldtagna får problem med självbild, självförtroende, kroppsuppfattning, tillit till män och så vidare och för att få hjälp med det behöver du både professionell hjälp och stöd hemifrån.
Om du av olika skäl inte vill eller kan berätta för dina föräldrar blir det nog väldigt svårt för dej att få bra hjälp. Eftersom du inte är myndig är de flesta hjälpinstanser skyldiga ta kontakt med dina föräldrar och ev. anmäla våldtäkten till de sociala myndigheterna som i sin tur tar kontakt med dina föräldrar och antagligen också gör en polisanmälan.
Så om du inte kan/vill berätta för dina föräldrar skulle jag föreslå att du tar kontakt med en ungdomsmottagning och hör dej för hur mycket du kan berätta innan de tar kontakt med dina föräldrar. Med tanke på att du blivit våldtagen är det också bra att du undersöker dej kroppsligt. Det kan du göra på en ungdomsmottagning.
Sammanfattningsvis brukar det vara bäst att berätta för sina föräldrar. Då kan du lätt få en samtalskontakt på BUP och genom samtal bearbeta vad du varit utsatt för. Det brukar vara till mycket stor hjälp.
Du kan läsa mer om polisanmälan på www.tjejjouren.se och få stöd på www.tjejzonen.se
Lycka till!