Lider av depression
Jag är 13 år och lider av depression, men mamma och pappa vet inte om det och jag vill inte att dom ska få reda på det. Vissa av mina vänner vet om att jag mår dåligt men inte att jag lider av depression. Hur ska jag göra??
Ronja

BUP svarar:
Hej!
Du mår dåligt, känner dig nedstämd och nere, det framgår tydligt av ditt mejl. Vad som orsakar din nedstämdhet kan jag inte ens gissa. Om det handlar om en del motgångar, problem hemma eller i skolan, med kompisar eller något helt annat som ligger bakom ditt känslotillstånd just nu. För att komma fram till diagnosen depression (eller andra diagnoser av den här typen, för övrigt)  måste man ha mer ingående samtal med dig.
Du nämner inte om du har fått denna diagnos hos någon psykolog eller annan professionell person eller kanske du har testat dig på nätet. För i det sistnämnda fallet måste jag direkt säga att man inte kan ställa någon diagnos utifrån test på nätet. De är inte pålitliga, inte vetenskapliga och de leder lätt helt fel (läs mer om hur diagnosen ställs på BUP i bifogad länk).
Kärnpunkten i ditt mejl är att du inte vill tala med dina föräldrar om hur du mår. Du har säkert dina skäl att inte vilja göra det. I största allmänhet kan jag ändå inte låta bli att säga i samband med detta: barn kan underskatta föräldrarnas förmåga och vilja att förstå och hjälpa sina barn med deras problem. Är det värt att prova? Överväg denna möjlighet! Även någon annan vuxen i din närhet kan finnas som du kanske skulle kunna tala med och få råd och stöd hur du kan tala med dina föräldrar.
Men om allt det jag sagt inte är något alternativ rekommenderar jag att du vänder dig till kuratorn eller skolsköterskan. och berättar mer om hur du mår. De kan vägleda dig vidare. Ytterligare möjlighet är att du går till ungdomsmottagningen i din hemkommun, Du kan också gå in på någon nätsida som jag bifogar här i en separat länk.
Det viktigaste är att du inte bara fortsätter att må dåligt utan tar hjälp. Inget barn ska känna sig utan vuxnas stöd och - om det så behövs - behandling för sina psykiska problem. Följ de råd jag skrivit och som du hittar i bifogad information.