Är fast i att självskada

Jag började för några månader sedan må dåligt jämfört med vad jag gjort innan. Vet inte vad de beror på men de innefattar tankar på att jag är värdelös, tjock, ful, att jag inte behövs. Att jag är onödig och bara ivägen för allt och alla. Jag tycker att jag är en ganska glad tjej i skolan men så fort jag kommer hem så börjar tankarna. För nån vecka sedan började jag skära mig själv på ena armen. Inte mycket och jag vet inte riktigt varför. Jag skär inte hårdt utan bara tillräckligt för att de ska börja blöda och skapa ett ärr. Jag kan inte häller gråta fasten jag känner att jag vill. Kan de va anledningen till att jag skär mig? För att jag inte kan gråta och att jag behöver släppa ut mina känslor på nått annat sätt? Eller söker jag uppmärksamhet? Jag vet inte varför jag gör det utan bara att jag nu är fast och inte kan sluta. Hjälp.

Anonym

BUP svarar:

Hej!

Du beskriver att du egentligen inte vet vad som hänt som gör att du börjat känna dig så värdelös och ledsen. Det behöver du nog utforska tillsammans med någon. Ibland kan det vara en specifik händelse, ibland något i ens livssituation, ibland funderingar som man inte kommer ur. Att tankarna kommer när man är ensam beror ofta på att det då inte finns något annat/några andra som upptar ens tankar och distraherar. I skolan skjuts ofta de mörka tankarna undan för stunden.

Att skada sig själv kan i bästa fall ge tillfällig lindring  men ändrar inte någonting av orsakerna bakom att du mår så dåligt. Tvärtom, det brukar leda till mer komplikationer och bli allt svårare att komma ur.. Men, det går att sluta även om du just nu känner att du är "fast".

För att på sikt må bättre så behöver du gå igenom de bakomliggande känslorna som skapar behovet att skada dig själv. För det mesta är det en stark ångest som minskas genom självskadandet. De här orsakerna brukar gå att komma åt genom samtalsbehandling på kortare eller längre tid, någon att prata med och dela det svarta och svåra i tillvaron. Du kan också få hjälp med olika strategier för vad du kan göra istället för att skada dig när känslorna överväldigar dig. 

Men, ge det tid, bakslag och återfall kan förekomma och då behövs ibland påfyllning av behandlingen. Du kanske behöver få en förstärkning av de strategier du har lärt dig för att inte ta till självskadebeteende. 

Dina känslor behöver få utrymme och bli tagna på allvar. Jag tänker att det är precis vad du gör när du skriver hit. Att söka uppmärksamhet istället för att grubbla i ensamhet är något jag tycker är en bra strategi i längden. Du har börjat att söka hjälp och du kan gå vidare på flera olika sätt. Till skolsyster eller skolkurator, till BUP eller närmaste ungdomsmottagning.

Om du vill kolla på nätet så finns till exempel shedo. Det är en organisation som ger stöd vid självskadande. Du kan få bra information och bra tips där.

Du är inte fast, det finns bra hjälp att få.