Min mamma har haft problem med alkohol i över ett år
Hej! Jag är en tjej på 13 år som har problem med mina föräldrar. Min mamma har haft problem med alkohol i över ett år. Hon dricker minst varje helg och hon blir oftast full. Det har oftast blivit jag som har tagit hand om mamma när full och det är inget drömjobb direkt. Jag spelar även fotboll och det ända min mamma tänker på är din alkohol. Hon kommer inte på någon av mina matcher eftersom hon antingen ska festa eller så är hon backfull. Det här har resulterat i att mina föräldrar ska skilja sig om cirka 1 månad och jag har mått extremt dåligt över det. Jag har haft panik samtidigt som jag varje dag i skolan ska vara glad. Även har min bästa kompis mått väldigt dåligt på senare tid så jag har inte direkt kännet att jag bara kan få prata med henne för jag är orolig att om hon får veta hur illa allt har varit så kommer hon att må sämre. Min mamma lovade mig att hon skulle ta tag i sig själv och lösa sin alkoholproblem men det varade knappt 1 veckan och nu är vi tillbaka till samma punckt som där vi startade för över 1 år sedan. Jag känner inget förtroende för min mamma och på det sätter hon har behandlat hos andra i familjen. Nu när flytten kommer närmare och närmare blir det bara värre och värre och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vill helst bara förravinna från det här. Även om jag vet att det bara är 1 månad kvar så känns bara allt jobbigt. Man börjar även inse nu att de faktiskt kommer att flytta isär. Nu när man har börjar delat upp allt. Jag är ororlig att mammas drickande kommer att bli värre nu när de flyttar isär eftersom då kommer hon att ha 1-1 1/2 vecka för sig själv och jag känner mig inte trygg att lämna min mamma ensam med alkohol.
SM03

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver precis så som det kan vara när alkohol ställer till problem i en familj. Alkohol är beroendeframkallande, skadar relationer och gör att barn får ta alldeles för stort ansvar. Att du känner dig ledsen, orolig och arg är alla vanliga reaktioner i en sådan här svår situation. Drickande kan lätt bli en negativ spiral som ger nya problem. Din mamma behöver professionell hjälp för sitt drickande och du behöver stöd i hur det är att ha en förälder som dricker. Att ta stöd utanför familjen kan kännas som ett stort steg att ta, men det är det som behövs och som kan hjälpa både dig och din mamma när man har det som du beskriver.
Du har försökt hjälpa din mamma länge. Och precis som många andra har erfarenhet av så är det starka krafter i alkoholproblem och för svårt att lösa på egen hand. Går det att prata med din pappa om din mammas alkoholproblem? Att du känner oro för hur det ska bli när de har separerat är inte ett dugg konstigt. Du ska inte bära den oron eller något ansvar för det. Det finns bra hjälp för föräldrar som dricker. Jag vet inte hur din pappa är, men som vårdnadshavare har han ett ansvar för dig även när du inte bor hos honom.
Ibland är saker alldeles för komplicerade i en familj, inte minst när det handlar om alkoholproblem. Man brukar prata om medberoende och hur lätt det är att närstående hamnar i mönster tillsammans med den som dricker. Mönster som inte blir hjälpsamma utan som bibehåller den svåra situationen som alla mår dåligt av fast på kanske lite olika sätt. Då är det viktigt att få hjälp av utomstående som kan se till barnets bästa och hjälpa de vuxna att få syn på vad de hamnat i. Om din pappa inte ser att din mamma behöver mer hjälp för sitt drickande eller hur det påverkar dig är det viktigt att du hittar någon annan vuxen att prata med och som kan hjälpa till mer.
Här är några tips på vart man som ung kan få hjälp och stöd:
Bris ger stöd på nätet till unga som mår dåligt. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt. Man kan också diskutera och dela erfarenheter med andra i ett diskussionsforum.
Drugsmart är en webbplats med information om alkohol och andra droger. Där kan man också ställe an anonym fråga och få svar från deras experter.
Koll på soc är en webbplats om stöd och hjälp som socialtjänsten kan ge. Ofta handlar problemen om att man inte är trygg hemma. Det kan bero på att föräldrarna bråkar, inte klarar att ta sitt ansvar som föräldrar, att familjen inte klarar sin ekonomi, att det finns missbruksproblem i familjen eller att man blir slagen hemma. Där kan man också ställa frågor och chatta. Socialtjänsten har många olika sätt att hjälpa till på, för både föräldrar och barn.
Att prata med skolkurator eller en lärare på skolan om att din mamma dricker och att det påverkar hur du mår är också ett sätt att få mer hjälp.
Hur tror du att din mamma skulle reagera om du sa att hon behöver professionell hjälp för sitt drickande? Vissa inser att de behöver hjälp när närstående säger det, för andra kan det vara en längre väg dit. Det är inte ditt ansvar att se till så att din mamma får hjälp! Men det är viktigt att du berättar för andra vuxna om hur du upplever det så att du kan få stöd och så att andra vuxna kan prata med din mamma. På många orter finns ställen som är specialiserade på psykologisk hjälp vid alkoholproblem.
Vänta inte med att ta mer hjälp för egen del, gör det på en gång!