Snälla, hjälp mig!
hej! Jag är en tjej på 16 år och mår psykiskt dåligt och har gjort det i över ett halvår, det enda jag tänker på varje dag är hur jag snabbast ska kunna försvinna som, jag har börjat skära mig lite på armarna (inte alls djupt) och kan inte sova på nätterna.Mina föräldrar vet om att jag mår dåligt men dom tar mig inte på allvar och mina vänner vill att jag ska på till bup och det vill jag göra men har svårt att prata om hur jag känner så det känns som bup inte kommer förstå mig.
snälla hjälp mig!  kommer göra något snart om jag inte får hjälp.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du vill själv gå till BUP men är rädd att de inte kommer att förstå dig eftersom du har svårt att prata om känslor. Det är många som delar din oro för att inte bli förstådda och det är verkligen inte konstigt att det kan vara svårt att berätta om sitt liv och sina tankar för någon man inte känner. Men, du ska veta att vi träffar många ungdomar som tycker det är svårt att prata om hur de känner så vi är vana vid att stödja med frågor och förslag. Men, det är ändå inte säkert att du känner dig förstådd direkt. Ibland behöver man träffas och reda ut missförstånd och förklara saker för varandra ett tag innan man förstår varandra. Så ge inte upp utan ge dig själv och den du kommer att träffa lite tid. Och berätta om din oro för att dina känslor inte ska bli förstådda och att du tycker det är svårt att prata känslor.
Det finns några sätt för att underlätta lite så att man inte hindrar sig själv från att söka hjälp. Man kan skriva ett brev och ta med sig, då behöver man inte börja med att berätta direkt utan behandlaren kan ställa frågor utifrån brevet, Man kan också tänka att man inte behöver berätta allt på en gång, det är ju du som väljer hur mycket och vad du vill dela. Här är en komplikation, du behöver berätta så pass mycket att de förstår att du behöver hjälp så det behöver du tänka på. Du har också rätt att byta behandlare om du känner att det inte fungerar med den du träffar.
Kanske är det lättare för dig att prata/chatta med någon anonymt på nätet? Du kan ringa anonymt till BRIS och prata med en kurator.
Om dina självmordstankar blir akuta skulle du kunna chatta eller ringa till Mind.
Du skulle kunna börja med att chatta för att så småningom kunna träffa någon öga mot öga.
Men, om du känner att du vill träffa någon så kan du ringa och komma själv till BUP, men man kommer antagligen att fråga dig om att ta med en förälder.  Du kanske kan börja själv och få hjälp med att prata med dina föräldrar.
Du kan också vända dig till närmaste Ungdomsmottagning eller till kurator i skolan
Det här blev många förslag men jag hoppas att du bland dem ska kunna välja det som känns möjligt. Det finns bra hjälp för dig, det vet jag.