Just i skolan mår jag så dåligt
Hej! Jag har längre tilbaka mått dåligt psykiskt i skolan. Jag får ångest, ont i magen och gråter hela tiden. Och jag blir sjuk jämt, liksom förkyld. Och jag har jätte svårt att koncentrera mig på saker och ting för att jag mår bara dåligt. Hemma och på fritiden mår jag hur bra som helst. Men just i skolan mår jag så illa dåligt. Vet inte vad jag ska göra om jag ska försöka få kortare dagar i skolan eller bara sjukskriva mig..
Ewve

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver att du bara mår dåligt i skolan och inte i övrigt. Det har gått så långt att du överväger att sjukskriva dig. Innan du gör det tänker jag att du skulle kunna vända dig till skolsköterska eller skolkurator och tillsammans med någon av dem försöka förstå vad det här beror på och om det är något som skolan kan hjälpa till med för att underlätta för dig. Det kan hända att det här beror på att du ställer för höga krav på dig själv, att du behöver hjälp med att planera/strukturera skolarbetet, problem med kompisar, att du har behov av mer lugn och ro runt dig etc.
Det kan ju även ha helt andra orsaker, du kanske har svårt att koncentrera dig för att det är saker som hänt/händer i ditt liv som du inte kan låta bli att tänka på eller något annat som stressar dig.
Om du känner att dina föräldrar kan vara till stöd tänker jag att du skulle börja med att prata med dem. Om du absolut inte vill det så starta med skolan. Det här är inte något som du behöver klara helt själv, det finns vuxna som kan hjälpa dig att diskutera dig fram till vad som är bäst hjälp för dig.
Så låt inte tiden gå utan sök stöd.