Ingen remiss till BUP
Hej! Jag misstänker att jag har Adhd för hur jag beter mig i skolan och hemma men tydligen så beter jag mig inte tillräckligt dåligt i skolan för att jag ska få remiss till BUP eller göra en utredning. När jag går till kuratorn så säger hon bara något om en jävla fjärrkontroll och att jag ska ta tag i min inre fjärrkontroll, jag vet vad som menas med det men hon vill typ inte tro att jag har Adhd. Kan man inte gå till BUP själv utan att gå via elevhälsan? Dom bryr sig liksom inte, överväger seriöst att ställa mig i kuratorns rum och skrika att jag behöver en utredning!
Kurator vill inte tro att jag har adhd

BUP svarar:
Hej!
Det behövs ingen remiss för att komma till BUP, varken från skolan eller av någon annan. Det som behövs är att föräldrarna ringer eller man själv ringer om man är tonårig och att man då berättar i telefonen vad det är för problem man söker hjälp för.
Om man gör en utredning på ADHD brukar man inhämta information från föräldrarna och från skolan (t. ex skicka ett frågeformulär som de lärare som ser dig klassen fyller i - alltså inte kuratorn).
Jag vet inte vad dina föräldrar tycker och om du överhuvud taget talat med dem om att du har misstankar om just denna diagnos. Vet inte heller om du skaffat dig denna uppfattning utifrån något test på nätet - vilket aldrig är pålitligt. Typiska så kallade ADHD-symtom kan också orsakas av helt andra anledningar än just denna diagnos. Det kan endast klargöras på en eller flera bedömningssamtal på BUP eller på vissa orter på barnläkarmottagningar.
Men oavsett allt detta tycker jag att det är viktigt att du får hjälp för det som du upplever som problem. Jag föreslår att du talar med dina föräldrar och ni ringer till den BUP- mottagning du tillhör. Det viktigaste är att du eller dina föräldrar berättar om de problem du har, inte om diagnosen. Slutsatsen om det är aktuellt med en ADHD-utredning eller om man i bedömningssamtal hittar andra orsaker, faktorer, omständigheter som kan ligga bakom problemen - den slutsatsen dras utifrån samtal.
Men än en gång: det finns inget krav på remiss för att komma till BUP.