Har mått dåligt nu i 2,5 år
Hej! Jag har mått dåligt nu i 2,5 år alltså jag har haft ångest. Och jag har börjat få självmordstankar sen 1,5 år tillbaks och det är bara för att jag har så mycket ångest och pallar inte leva med det längre. Men saken är att ingen vet att jag mår dåligt och jag är rädd för det för då kan ingen hjälpa mig. Men jag vill värkligen inte säga någon men jag vill även gå och prata med någon dom kan hjälpa mig. Så hur ska jag gå tillväga om jag vill börja prata med någon kurator eller något? Och jag är bara 13 år
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad jobbigt du har det och så länge det hållit på. När man kommer in i sådana här ledsamma tankar kan det vara svårt att komma ur dem. Ledsna tankar, föder nya ledsna tankar som föder ny ledsna tankar och så vidare tills man är helt vilse.
På något sätt har du själv klurat ut svaret på din fråga. Undrar bara varför det inte blivit av än. Alltså att du sökt upp kurator på skolan eller någon som kan hjälpa dig att hitta ut. Jag förstod inte riktigt vad du menade när du skriver men jag förstår att du av någon anledning är rädd för att berätta. Det tror jag knappast du behöver vara och det verkar som du kommit till en punkt att bara måste tala med någon. Du nämner kuratorn i ditt brev det tycker jag är en bra idé. Jag funderar också på om dina föräldrar vet och om de skulle kunna hjälpa dig om de visste hur du mår.
Ta mod till och bryt tystnaden!