Humörsvängningar
Hej.
Jag känner ganska ofta att jag har konstiga humörsvängningar. Jag kan gå från att gråta, känna mig värdelös, känna att livet är helt meningslöst, vilja byta skola, kompisar etc, till att senare känna mig ok med livet och allt annat och då känner jag att allt kommer att bli bra.
Det pendlar alltså mellan det ena eller det andra.
Mina frågor är alltså,
1. Vad kan det här bero på?
2. Är detta symptom på att min psykiska hälsa inte är bra?
3. Varför går det upp och ner?
2confused

BUP svarar:
Hej!
Att svänga i humöret är vanligt när man är i tonåren. Känslorna kan vara starka, plötsliga och växla om snabbt. Ofta kan det vara svårt att själv förstå varför det är så.
Men i ditt brev finns en undran om din psykiska hälsa inte är bra. En sådan fråga är svår att svara på bara utifrån ett kort brev.  Men om humörsvängningarna är så stora att de ställer till problem för dig och om de oroar dig mycket så  kan du vända dig till någon som du kan  tala närmare med som ungdomsmottagning eller skolkurator.
Lycka till i ditt sökande av svar på viktiga frågor!