Jag mår bara så fruktansvärt dåligt
Jag mår bara så fruktansvärt dåligt, Vet inte vad som händer med mig längre. De som betyder mest för mig är mina nära och kära, att träna och umgås med mina kompisar, Jag bara skiter i allt och alla. Skolan vill jag inte gå till, har sömnproblem och är jämt ledsen/deprimerad. Mina föräldrar märker av att jag inte mår bra men kan liksom inte berätta varför, För jag vet inte varför, dessutom ser jag konstiga saker, som att jag ser i syne men de ser så värkligt ut! Bland annat en man som följer efter mig. Det har jag inte berättat för någon att jag sett  och känns som alla kommer tro jag är helt efterbliven.. Jag mår så dåligt och behöver hjälp, men de är som att jag stänger allt inom mig.
snälla svara vad detta kan bero på för klarar verkligen inte av det mer.
13-årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss och undrar varför du stänger inne allt. Kanske har det med att göra , som du skriver, att du skiter i allt och alla. Det är en känsla många får när de mår dåligt eller är deprimerade. När man mår så dåligt som du verkar göra påverkar det vilka känslor man får, både för sig själv och andra
Det låter nästan som att du är förvånad. Som att du frågar dig själv hur du kan känna så när de andra är så viktiga för dig. Men du behöver inte förstå allt. Du kan ändå börja berätta för dina föräldrar hur du mår och kanske att du behöver hjälp för att må bättre. Du märker att dina föräldrar märker att du inte mår så bra. Kanske vill du att de ska fråga men vänta inte på det utan försök att bryta din instängdhet nu.
Att du ser konstiga saker kan vara skrämmande och kanske är det något du inte vill berätta om för att andra kanske ska tro du är tokig eller som du skriver ”efterbliven”. Men det är något du kan få hjälp med om du börjar berätta och må bättre och det är ett fenomen som inte är så ovanligt som du kanske tror. Om du försöker öppna dig lite mer och vill börja berätta om hur du mår finns det många möjligheter. I skolan kan du kanske gå till skolkuratorn och berättar du för dina föräldrar kan du  få hjälp på BUP. Om det känns för svårt att prata direkt med någon kan du få visst hjälp och stöd genom att chatta anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!