Jag vill kunna leva som alla andra tonåringar
Hej, jag har socialångest vilket sätter så många hinder för mig vilket leder till att jag får mer ångest. Det känns som att jag är instängd och inte kan komma ut. Jag vill kunna leva som alla andra tonåringar och kunna leva fullt ut. Det är också så jobbigt att prata med mina föräldrar eftersom de känns som om de aldrig förstår och förlöjligar det hela.
Det tuffaste är nog med relationer, det får jag mest ångest över. För jag stöter bort folk som jag egentligen vill komma nära men jag kan inte på grund av att jag får ångest och undviker det. Detta gör att de omkring mig tror att jag stöter bort dom för att jag inte vill vara med dom men i själva verket är det för att jag tänker att de inte vill vara med mig och att de skulle tycka jag var tråkig, jobbig och lämna mig.
Hur ska jag göra?
T

BUP svarar:
Hej T!
Vilken bra beskrivning du ger av ditt problem. Och ett väldigt vanligt problem! Just den där beskrivningen av hur du blir instängd av din svårighet, hur stöter bort andra trots att du längtar efter gemenskap. Risken är förstås att dina föreställningar om vad andra tycker om dig blir verklighet när du stöter bort dem. Finns det någon kompis du vet gillar dig som du skulle kunna berätta för?
Jag tycker att du skall berätta för dina föräldrar att BUP inte tycker att man skall förlöjliga eller förminska det här problemet.  Det kan vara ett stort och vanligt lidande, som för dig.Visa dina föräldrar ditt mejl och det här svaret så de kan hjälpa dig att få behandling. Det finns det bra behandling att få. Din önskan om att få vara som andra och din klara blick på problemet kommer också vara en bra hjälp för att komma över din rädsla.
Det finns hjälp att få, på till exempel BUP, så dröj inte med att kontakta oss