Kan jag fortfarande ha en diagnos
Jag är en 15årig kille (fyller 16 om bara några dagar).
Jag har blivit testad både psykiskt (genom möten med en anställd på bup) och fysiskt (blodtryck etc) och då fick jag svaren att jag inte hade någon diagnos alls eller hade psykisk ohälsa.
Men det känns ändå som att jag har ADHD eller något annat typ.
Jag blir väldigt lätt hypad, har svårt att sitta still och vara tyst och pratar ofta väldigt mycket utan att tänka på det och får ofta höra av människor runt omkring mig att jag har väldigt mycket energi osv
Det händer också att jag får kraftiga vredesutbrott då jag inte kan kontrollera eller stoppa mig själv. Då kan det t.ex ske att en lampa eller nåt slås sönder eller att jag, som senast jag fick ett utbrott, dunkade min lampa i väggen tills det blev stora märken i väggen. Detta kanske låter märkligt men efter jag slagit sönder nåt, känns det mycket skönare typ, som en harmonisk känsla i kroppen och då brukar jag automatiskt lugna ner mig typ.
Kan jag fortfarande ha en diagnos även om jag testades negativt för det?
444

BUP svarar:
Hej
Det där med diagnoser är inte helt enkelt. När vi ställer diagnoser gör vi det för att på ett enkelt sätt beskriva något hos vår patient. I bästa fall vet vi då också hyfsat bra vad vi kan göra för att hjälpa den vi träffar, dvs. om diagnosen är rätt ställd. Diagnoser är jämt bedömningar vilket gör att bedömningen kan vara mer eller mindre välgrundad. Besväret som diagnosen försöker beskriva kan också finns i mindre eller större grad, ställa till mer eller mindre besvär.  Vi som ställer diagnoser kan förstås också vara mer eller mindre duktiga på att diagnosticera.  Som de nog redan förstått är diagnoser inga sanningar utan i bästa fall en bra bedömning. Under vår livstid händer dessutom saker som gör att vi kanske inte uppfyller diagnosen längre eller kanske skulle kunna få en ny.
Att vi på BUP ställer diagnoser beror på att vi arbetar inom psykiatrin och för att vara patient hos oss måste man uppfylla någon diagnos. Att du inte fick någon diagnos betyder inte att du är utan problem. Det är förstås som du säger, du har svårt att kontrollera din ilska och kan bli för uppskruvad och tappa kollen när du är med andra. En hjälp för dig kan kanske vara att försöka förstå vad det är som drar igång ilskan eller varför du har svårt att ta det mer lugnt när du är med andra. Finns det saker du oroar dig för som sätter igång dig? Eller finns det något annat som gör det möjligt att förstå varför det blir så här? En bra idé kan också vara att kontakta mottagningen du besökte och fråga hur de ser på dina problem och hur de bedömt det.
Du kan få hjälp och stöd hos andra hjälpare nu när det inte blev något på BUP. För att prata med skolkurator behöver du ingen diagnos och samma sak med Ungdomsmottagningen.
Önskar dig det bästa!