Drabbas plötsligt av nedstämdhet
Hej, det är nu tredje gången jag skriver om det här meddelandet. Fan, jag vet inte hur jag ska formulera mig. Men jag ger det ett försök, i hopp om att det jag skriver får någon att förstå.
Jag vet inte vad det är för "fel" på mig eller vad som har satt igång det här, men jag har så jävla lätt att bli nedstämd. Jag förstår självklart att alla känner sig lite nere vissa dagar. Men mina känslor kommer så himla snabbt, och helt utan förvarning eller anledning. Som idag, jag sitter på en mysig restaurang med mina bästavänner och har det hur trevligt som helst. Men så vänder det, det tar max 3 sek sen kommer den där jävla känslan. Det kan vara mitt i en mening, att jag bara tystnar och försvinner iväg. Nedstämdheten sitter ofta kvar tills jag väl somnar, ibland dagen efter också.
Hur kan det vara så? Jag har egentligen inga konkreta anledningar att må dåligt för. Och  speciellt inte när jag sitter med dem som betyder mest och käkar en god middag lixom. JAg är inte ensam om att ha det såhär dock, en annan tjej i gänget får samma attacker ibland. Vilket, hur egoistiskt det än låter, känns lite skönt för då är jag inte ensam om just den känslan. Jag vill så gärna få ett slut på detta. Det funkar lixom inte. Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig?
Larsson

BUP svarar:
Hej!
Du säger att det är nu tredje gången du skriver till oss. Det framgår inte av dina rader vilket typ av svar du tidigare fått av oss. Som du vet är mejlen anonyma och därför har vi ingen möjlighet att se vad du tidigare skrivit och vad vi svarat. Generellt är det två olika sorters svar vi skriver. Det kan vara ett personligt svar men det kan också vara så att vi länkar olika korta texter om det problem/problemen som mejlskrivaren tar upp där det finns både förklaringar om problemen och hänvisningar till var man kan söka hjälp.
Som sagt vet jag inte om du tidigare fått ett personligt svar men du var inte nöjd med svaret eller du tyckte inte att de texter vi har länkat som svar var otillräckliga.
Vad jag kan säga nu är att det är inte ovanligt eller på något sätt sjukligt att då och då drabbas av ledsenhet som kommer plötsligt och utan någon uppenbar anledning. Inte heller att det dröjer kvar ett tag till men sedan går över av sig själv. Vi kan inte vara som robotar eller maskiner som alltid ligger och fungerar på samma sätt och samma nivå. Våra känslor är som vågor, de kommer och går. Det är dock uppenbart att du är orolig och därför är det bra om du talar med någon som kan ställa mera detaljerade frågor och tillsammans med dig förstå vad dina plötsliga episoder av nedstämdhet kan bero på och även ge dig råd hur du kan hantera och förhålla dig till dessa episoder. Jag föreslår i första hand att du tar kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun. De har stor erfarenhet av denna typ av problem hos ungdomar. Vissa vårdcentraler har också kurator/psykolog mottagning för psykiska besvär, du kan ringa din vårdcentral och fråga. Du kan också ringa till den BUP mottagning du geografiskt tillhör och berätta om dina besvär. Räkna med att de ställer några mer konkreta frågor om ditt mående och vad det är som inte fungerar för dig innan de erbjuder besökstid för dig.
Hoppas detta svar hjälper dig att kunna söka hjälp för att hitta lösningar på och bättre kunna hantera problemet.