Kan man få fel diagnoser?
Hej, jag fyller 18 år nästa år! Jag känner mig fel diagnoserad och att ingen någonsin har förstått hur jag känner eller har känt under min uppväxt, men det har också varit för jobbigt att prata om det och erkänna hur jag mår, men nu känner jag att jag är redo att prata och vill gå vidare. Kan man ha fått fel diagnoser och kan man göra nya utredningar och få nya diagnoser och ha fått fel diagnoser? Kan man vända sig till bup eller vart ska man vända sig
Johanna

BUP svarar:
Hej!
Ja, man kan få fel diagnos. En diagnos brukar man ibland prata om som en "färskvara", det är den bästa sammanfattande beskrivning man kunnat göra av de symtom, den bakgrund och den situation du befinner dig i, vid en viss tidpunkt. Det kan alltså vara så att en diagnos varit rätt vid en viss tidpunkt men nu inte längre stämmer.
Du beskriver också att du inte varit redo att prata om hur du haft det och hur du har mått och då kanske diagnos blivit ställd på felaktigt eller bristande underlag. De som ställt diagnosen har kanske inte haft information om saker som varit viktiga i sammanhanget.
Du ska i första hand vända dig till den mottagning där du gjort utredning. Om det är BUP så är det till BUP:s mottagning du ska vända dig. Men, jag vet inte när du fyller 18 så det är bäst att du ringer så snart som möjligt. BUP har 18 årsgräns. Om de inte hinner påbörja utredning/behandling innan du fyller 18 så kan säkert de hänvisa dig vidare, till exempel till vuxenpsykiatrin, vårdcentral eller Unga Vuxna mottagning.
Det är absolut värt att göra det, när man än känner sig redo.