Blir arg av saker man inte borde bli arg av
hej! Jag har problem med att kontrollera mina utbrott när jag blir arg. Jag blir arg av saker som man inte borde bli arg av. Min mamma kan fråga vad jag vill ha till middag och jag kan istället för att svara trevligt bli så arg att jag skriker och kallar henne fula saker. Jag slår sönder saker, har slätt sönder en dörr, kastar saker i golvet, puttas, river ner saker. Jag försöker ta ut min ilska på saker istället för människor och det är så långt jag kan kontrollera min ilska. Jag förstör mitt förhållande med min familj och min pojkvän. Jag vet inte varför jag är som jag är och vad jag behöver göra? Jag är inte sådan här mot vänner utan bara mot människor som står mig nära. Jag blir arg och får impulsivs attacker. Borde jag uppsöka en psykolog?
ArianAfan

BUP svarar:
Hej!
På din beskrivning så förstår jag det som att din ilska verkligen förstör för dig och då tycker jag absolut att man ska söka hjälp.
Man har ju olika temperament och det är bra att kunna bli arg och säga ifrån men det är viktigt att kunna styra över sig själv så man inte bara blir ett offer för sin ilska.
Oavsett vilket temperament man har behöver man lära sig att styra sina handlingar och bli medveten om hur man tänker och känner. Det är viktigt att lyssna på signaler från sig själv och omgivningen på att ens handlingar leder till problem.
Ibland kan det också vara så att man är ledsen, orolig eller stressad av olika orsaker och att det gör att man lättare brister och tappar kontrollen. Kan det vara så för dig?
Det låter i alla fall som att du är i ett läge då du känner att du skulle vilja kunna göra på något annat sätt, stanna upp och tänka innan du handlar. För att på så sätt lära dig mer om dig själv och hur du kan göra för att inte tappa kontrollen.
Det finns råd på nätet om hur man kan göra om man vill ha hjälp med att kontrollera ilska. Du kan till exempel gå in på Snorkel.
Du skulle också kunna prova att be om ursäkt när du inte kunnat hejda dig och du verkligen ångrar dig för överilade ord eller handlingar. Det är något som är svårt, men som man kan träna på. Ursäkter hjälper också till att reparera när man sårat någon.
Du kan ta hjälp av dina föräldrar eller ringa själv till närmaste BUP-mottagning. Du kan också vända dig till skolsköterska eller kurator på din skola och fråga dem om hur du ska göra. Skickar med lite artiklar.
Bara att du börjat fundera, då är du redan på väg!