Röster säger att jag inte ska äta
Hej!
Jag hör röster i mitt huvud som säger att jag inte får äta. Jag hör två olika sorters röster, ibland hör jag min egen röst som säger: "du är för fet, du har för mycket fett så ät inte din jävla tjockis"
och så hör jag en annan röst som säger
"ät inte"
"nej nej nej nej"
"spotta ut det du har i munnen"
"mat är elak, det är droger, mat är inte viktigt för dig"
"vill du bli smal, ät ej" och mer. Om jag äter mer än vad jag får så kallar den mig för hora, värdelös som tex
"varför åt du det din hora"
"du åt alldeles för mycket din jävla tjockis".
"ingen gillar dig för du är övervikt"
"du är så ful som fan"
"du är så värdelös"
"de använder dig för att du ör så fet så att de använder dig bara din tjockis"  Den skäller på mig och skriker på mig. Ibland så hör jag mig själv säga men jag är inte ensam i huvudet, det finns "kompisar" som säger "ja det är du".
Vad är det som är fel på mig? Varför hör jag röster? Varför låter hen inte mkg att äta?
Snälla svara...
anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag vill vara entydig i mitt svar. Du måste söka hjälp på den BUP mottagning du tillhör för dessa röster i ditt huvud. Det betyder inte automatiskt att du har någon psykisk sjukdom men det betyder att det kan utvecklas till ett allvarligt problem om du inte i god tid får rätt hjälp.
Röster du hör och beordrar dig att inte äta kommer naturligtvis från ditt eget huvud. Ibland talar de - som du skriver - med din egen röst, andra gånger med någon annans röst. Men i båda fallen är det dina egna tankar som du hör. Det är du som är väldigt-väldigt upptagen med din vikt, med ditt utseende och det betyder också att du riskerar att få en allvarlig ätstörning.
Vad vet dina föräldrar om detta problem? Har du talat med någon av dem om att du hör röster som anklagar dig om du äter och vill hindra dig i att äta normalt? Du kommer att behöva deras hjälp för att kunna komma till BUP och få behandling där. Om du tycker att det är jättesvårt att tala med dina föräldrar föreslår jag att du talar med kuratorn eller sjuksköterskan i skolan. Berätta så som du har skrivit till oss, du ska inte skämmas, det är många barn och ungdomar som har liknande problem. Jag tror inte att kuratorn eller sjuksköterskan i skolan kan ge dig tillräcklig hjälp med själva problemet men de kan hjälpa dig med att berätta för dina föräldrar om det behövs.
Du kan också visa ditt mejl och mitt svar för dina föräldrar. Hoppas du kommer att få snar hjälp. Men tills dess, vet du, det kan funka om du vågar säga emot dessa röster. Testa det, bråka tillbaka! Med stolthet kan du säga: jag är hungrig och vill äta som alla andra! Tjock eller smal, jag är en bra person i alla fall!