Vet inte om jag behöver gå till psykiatrin
Hej! Jag har fått antidepressiva tabletter utskrivna av en läkare. Hen frågade om jag ville ha medicin eller gå till en psykiatri och min första reaktion var medicin, så vi gjorde så. Nu i efterhand vet jag inte om det var så smart, är det bättre att gå till en psykiatri och prata med någon först? Eller spelar det någon roll? Kram.
drmzzz

BUP svarar:
Hej!
Det viktiga är att du känner efter själv, om du behöver kontakt med psykiatrin. Jag kan inte säga att den ena eller andra är rätt eller fel, eftersom jag inte känner dig. Det verkar ju också som att din läkare gjort bedömningen att du kan bedöma det här själv.
Rent allmänt så tror det kan vara bra att prata med någon som man har förtroende för om man mår dåligt. Det kan vara inom psykiatrin eller kanske någon annanstans. Om dina problem är långvariga och påverkar dig mycket i ditt vardagliga liv så tycker jag definitivt att du ska söka psykiatrisk. Du kan då ta kontakt med närmaste BUP-mottagning. Genom att prata med någon så kan du kanske förstå hur det kommer sig att du mår så dåligt.
Hoppas du fått något svar på din fråga. Lycka till!