Hur gammal måste man vara för att kunna gå själv till BUP?
Hej! Jag undrar bara hur gammal man måste vara för att kunna gå själv till bup, alltså utan att sina föräldrar?

BUP svarar:
Hej!
Det är inte en helt enkel fråga för det finns ingen bestämd åldersgräns.
Nuvarande lag säger att du alltid har rätt till ett första samtal med BUP utan att dina föräldrar blir informerade. Om du tar kontakt med dem kan du diskutera med dem om din önskan att ha en fortsatt behandlingskontakt utan att dina föräldrar får reda på det. Mottagningen måste göra en bedömning utifrån din ålder och dina problem. Du är ju 16 år och det borde då tas stor hänsyn till dina önskemål. Så ring till närmaste mottagning och berätta dina önskemål och diskutera med dem.
Jag skickar också med artiklar.