14 årig tjej med ett självskadebeteende
Hej!
jag är en 14 årig tjej med ett självskadebeteende. Jag började må dåligt för ca 1 år sedan och för ca 7 månader sedan började jag skära mig. Detta kan bero på att jag bara har en förälder och hen mådde inte så bra just då och åkte in på behandlings hem 6 månader. För ca 5 veckor sedan berättade jag för hen om att jag hade skadat mig men jag sa bara att jag hade gjort det under sommaren för jag hade bestämmt mig för att sluta. Men att sluta skära sig var inte så lätt som jag trodde och jag har fortfarande inte slutat. Varje gång jag mår dåligt gör jag det som om jag vill straffa mig på något sätt. Jag ska börja prata med kuratorn efter jullovet men jag vill inte göra min förälder mer besviken än hen blev när jag berättade om i sommras.
När jag tänker på hur det skulle vara att sluta blir jag rädd på något sätt för jag vet inte vad jag ska göra när jag är rädd eller orolig. När jag har mår dåligt skär jag mig och jag mår bra av det men om jag slutar, ska jag aldrig få må bra då?
jag vill bara sluta, men om min förälder får reda på det kanske hen kommer bli så besviken att den också mår dåligt och därför åker iväg igen!
snälla bara hjälp!
luften

BUP svarar:
Hej!
Vilket svårt läge du är i och så bra att du tänker att skolkurator kan hjälpa dig. Eftersom din förälder verkar ha egna problem behöver du någon som hjälper dig utanför familjen. Framför allt kanske kurator kan hjälpa din förälder att hjälpa dig. För så tror jag att det är, att även om man har egna svårigheter så vill man hjälpa sitt barn på bästa sätt. Kanske att din hänsynsfullhet gör att det blir svårt att se vad du behöver stöd med? Du skriver att din förälder blir besviken. Är du säker på det? Att det är besvikelse? Det kan ju faktiskt vara så att din förälder blir ledsen för din skull. Sen undrar jag förstås om det finns andra vuxna i din närhet som kan vara till hjälp?
Jag tycker att du ger en bra beskrivning av hur det självskadebeteende kan fungera och hur svårt det kan vara att sluta. Eftersom du har hållit på med det rätt länge tror jag att du behöver hjälp för att få stopp på det. Du kan också läsa en del på nätet. Tips på vad man kan göra istället när lusten att skada sig kommer, finns på Shedo. Dom har en lista (färdighetslistan) med förslag om andra saker som kan hjälpa men som inte skadar kroppen. Sen behöver du förstås även hjälp med din ångest och att bli av med tanken på att du behöver bestraffas. Jag tror att det är en väldigt bra sak att prata med skolkurator om. Om kurator inte själv kan hjälpa kan du få hjälpa att hitta den hjälp du behöver.
Dröj inte med att söka upp skolkurator!