Kan jag ha svag ADD eller ADHD, allt har gått åt helvete?!
Under 2016 har jag haft massor av ångest, allt har gått åt helvete för mig och allting bli bara värre. Mina betyg har blivit sämre och skolan går åt helvete, jag börjar förlora mina närmsta vänner och min mamma gick bort. Har varit i depression typ halva året och har förlorat mitt självförtroende helt och hållet men försöker bygga upp det igen men det går bara inte. Känns som om alla runt omkring mig och alla jag känner ljuger för mig och blir typ "betalda" för att bli min vän så att jag inte blir ensam eller bara få vara i närheten av mig, hur alla fjäskar för mig. Jag blir sur på allt och alla och blir irriterad ganska lätt, har slutat visa respekt åt folk för att jag inte orkar att bry mig längre. Känner mig helt värdelös och oduglig och vågar inte pröva på något nytt.
Många säger att jag har humörsvängningar och att detta är vanligt i tonåren och så men jag misstånker att det är något annat som ADHD eller ADD till exempel.  Har sökt upp symtomen till det och kan känna igen mig ganska mycket av sakerna. Tror att jag har en "svag" eller "liten" diagnos av ADD eller ADHD.
Är det bara jag som upplever detta?
Bab

BUP svarar:
Hej!
I ditt brev beskriver du hur det känns allt svårare att lita på andra och hur även  tilltron till dig själv håller på att försvinna. Jag undrar över din mamma och om du har någon du kan dela din sorg med och prata om henne och hur livet utan henne är för dig? Kanske att du känner dig sviken och inte törs tror på att någon vill vara med dig för din egen skull har att göra med att hon lämnat dig? En del säger också att det känns som om de andra lever i en helt annan värld och att man inte riktigt orkar med dem när man varit med om att förlora någon. Och sorg tar lång tid.
Jag vet inte hur det är för dig men ofta kommer så många motstridiga känslor när man förlorar någon, sorg och saknad och besvikelse och ilska och övergivenhet kan snurra och man behöver någon att prata med när allt kommer över en. Om du har någon i din familj som du kan prata med så kanske det är det allra bästa men ibland isolerar sig var och en med sin sorg och klarar inte riktigt att sträcka ut handen till varandra. Då kanske du skulle kunna gå till skolkuratorn eller närmaste ungdomsmottagning. Du behöver ju hjälp med din känsla av värdelöshet och ångest och att du inte orkar med skolan och vad du vill prata om är du själv som väljer. Det kanske också just nu är svårare att våga lita på någon och anförtro sig, du kan om du vill vända dig till någon sajt på nätet och vara anonym, till exempel BRIS
Din fråga om det kan vara "lätt" ADHD eller ADD är inte helt enkel, det kan vara så att man har samma symtom men av olika orsaker. Det behövs att man går igenom din livssituation och väger in många olika omständigheter innan man förstår vilken diagnos som bäst beskriver ens svårigheter. Till exempel kan sorg och depression också göra att man lätt blir irriterad och får svårt att behärska sig. Även koncentrationssvårigheter och glömska hör ofta till sorg.
Önskar dig att du ska orka prata med någon om dina tankar, det kan ofta hjälpa en att komma vidare med dem. Det finns hjälp att få!