Vill få tag på medicin
hur ska man göra om man tror man är deprimerad och vill få tag på medicin? Hur går det till? måste man gå och prata med någon en massa gånger då?
.

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Jag har svårt att tro att någon doktor skulle skriva ut medicin till dig utan att du samtalar. Först och främst behöver förstås den läkare som träffar dig bedöma om det är medicin och i så fall vilken och mot vad, som är lämplig. Kanske att bedömning blir att du inte skall få medicin, kanske att det är så att du skall erbjudas det. Alltså helt utan att prata kommer du inte att få någon medicin.
Om du med att prata tänker på samtalsterapi så brukar man tänka att det är det man först rekommenderar. Oftast är kombinationen av samtal och medicin det som hjälper bäst. Ibland är det bara prata som hjälper mest.
Eftersom du skriver ”prata med någon en massa gånger” gissar jag att du vill få hjälp snabbt utan att det skall behöva ta tid. Det går aldrig att utlova snabb hjälp som är effektiv. Mitt förslag är att du kontaktar din BUP mottagning eller Vårdcentralen och ställer dina frågor där.
Lycka till!