Tror jag har en diagnos
Hej jag har ett problem. Jag tror nämligen att jag har en diagnos. När jag läst om vilka diagnoser som finns så känns det som att ADD prickar in ganska bra på mig. Grejen är att min mamma inte lyssnar på mig, hon vill inte höra om vad jag tror och känner..
I nästan hela mitt liv har jag känt att det är något "fel" på mig. Jag har alltid känt att jag haft svårt att passa in och att jag inte är riktigt som alla andra. Jag vet inte vad jag ska göra! Det är något fel på mig men jag har ingen som lyssnar på mig...  Ingen tror på det jag säger utan bara skämtar bort det men jag mår så dåligt över det. Jag vill veta vad som är fel..
Jag är ofta nedstämd och blir ofta arg och irriterad över ingenting.. Snälla, hjälp mig!
En tjej med problem

BUP svarar:
Hej!
Om du länge gått med en känsla av utanförskap, av att inte riktigt passa in och inte riktigt bli lyssnad på, så är det klokt tänkt av dig att vilja reda i vad det är du känner och vad som får dig att tänka att du inte är som andra. Jag vet inte vad det är som gör att din mamma inte vill lyssna på dig, ibland kan det vara att föräldrar inte vill att deras barn ska vara oroliga och då försöker vara lugnande och säga att det inte är något. Det är bara en tanke, jag känner ju inte dina föräldrar/mamma och vet inte om det är bara detta ni har svårt att tala om?
Men, du är 16 år och kan söka hjälp själv, och kanske också så småningom få hjälp med att prata med din mamma (och pappa om han är en möjlighet?).
När det gäller diagnos så går det inte riktigt att kolla det på nätet även om symtomen stämmer in. Det kan vara så att man har samma symtom men av olika orsaker, så det behövs att man går igenom livssituation och bakgrund och väger in många olika omständigheter innan man kan ställa diagnos.
Mitt råd är att vända dig till närmaste ungdomsmottagning och tillsammans med kurator där försöka förstå mer av vad som gör att du tänker att det är något fel. Du kan också börja med skolsköterska eller skolkurator. Du kan få bra hjälp att komma vidare och det är en god egenskap att reflektera och fundera över sig själv som du gör.
Lycka till!