Är det ok att må dåligt?
Är det ok att må dåligt även fasten att man inte är mobbad? Liten fråga men behöver veta eftersom jag inte är mobbad men inte mår bra, men får jag det?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. På ett sätt är det enkelt att svara på din fråga: om du mår dåligt så gör du ju det. Alltså det är ok att må dåligt. Det är bara du som vet hur det känns för dig.
Sen kan det förstås finnas olika orsaker för att må dåligt. Inte bara mobbning. Har du någon aning om varför det inte känns bra? Eftersom du nämner att du inte är mobbad, undrar jag om du har vänner som är bra, som du gillar och som gillar dig? Är du ensam eller har du vänner? Eller finns det något annat som du mår dåligt över? Som inte är bra med ditt liv?
Jag tror att du skulle behöva prata med någon om detta för att själv få bättre koll. Kan du prata med dina föräldrar? Kan du prata med skolsyster eller kurator? Jag tror att det skulle kunna vara hjälpsamt.
Berätta för någon!