Har fått hitta egna vägar att må bättre
Hej. Jag är en 14 årig flicka, yngst av tre systrar. Hela mitt liv har jag känt mig mindre värd än mina syskon. Har tänkt att jag bara inbildar mig de och ingronerat tanken.
Jag, min ena syster och mamma red och hade massa hästar. För två år sedan blev min pappa väldigt sjuk, både fysiskt och psykiskt. Min mamma prioterade hästarna  före pappa. Jag gjorde ett mycket svårt beslut, slutade och rida för att kunna ta hand om pappa. Jag la allt jag hade för att hålla hans humör uppe. Var rädd att han skulle ta sitt liv. De ända mamma gjorde var att klaga på mig, allt jag gjorde var fel.
Allt detta slet mycket på mig. Efter ett långt och slitsamt sommar lov skulle jag tillbaka till skolan. Jag var trött och ledsen men ville inte prata med någon. De slutade med att jag skolkade från många lektioner och slutade prata med mina vänner. Mamma fortsatte klaga. La inte en tanke till varför jag mådde dåligt.
Jag fick nya vänner. Nu är de ända stället jag trivs på skolan. Jag ser ut att mår bättre på ut sidan, men mår sämmre på insidan. Mina händer skakar, har ingen apptit och kan inte sova. Försökte berätta detta gör mina föräldrar men de ända svaren jag fick var att jag var hänsynslös, problembarn, egoistisk osv. Allt detta får mig att må dåligare.
Jag har fått hitta egna vägar att må bättre. Vilket är röka, alkohol och slå på vägat till mina händer går sönder.
Mina vänner har alla problem hemma så vi försöker hjälpa varandra. Men våran vardag består av tobak, alkohol, droger och våld.
Varje dag jag är hemma mår jag sämre. Vill bara försvinna från min familj. Behöver hjälp och stöd som jag aldrig kommer får hemma... Vad ska jag göra?
Forsberg

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Bra att du tog dig för att skriva till oss. Det är nog svårt att lösa dina problem med ett brev men kanske att det kan ge dig något att gå vidare med. Som du beskriver det behöver du nog hjälp från vuxna utanför familjen för att det skall fungera bättre för dig. Finns det någon vuxen du har förtroende för och som kan hjälpa dig?
Kanske du kan prata med någon i skolan som kurator eller skolsyster. Socialtjänsten är också ett bra ställe att få hjälp på när familjen har det svårt.  Jag kom även att tänka på de som vårdar din pappa. Kanske någon där kan hjälpa er med hur ni har det familjen. Hur ser dina systrar på hur det är i er familj, får du något stöd från dem?
Låter inte riktigt rätt att den yngsta av tre systrar tar på sig ett så stort ansvar. Kanske någon av dem kan hjälpa familjen att få hjälp. Ditt sätt att berätta om hur du själv försöker lösa problemen med tobak, alkohol och droger tycker jag berättar att själv ser att det inte är något bra sätt. Är det ingen som märker något?
Det du berättar om är att du fått ta alldeles för mycket och stort ansvar för din familj. Ett ansvar som inte borde vara ditt utan vuxnas. För din del tycks det ha kostat en hel massa och nu är det din tur att få det du behöver.
Dröj inte att sök hjälp!