Det blir en kamp mot mig själv
Hej
Det är så att jag har under det senaste året mått väldigt dåligt. Har tagit kontakt med läkare på vårdcentral, pratat med 1177, suttit på bupakuten, pratat med skolkurator, ungdomsmottagningen osv, men jag får ingen riktig hjälp. Jag har fått medicin för depression och ångest, och jag tar 100mg varje dag. Med tabletternas hjälp håller jag mina känslor stabila, men såfort jag slutar ta dem (vilket jag inte borde) blir det en kamp mot mig själv igen.
Hur ska jag göra för att få hjälp?
Jag vill inte leva på tabletterna som om att de ska rädda mig från mig själv. Jag vill få hjälp, men vart ska jag skaffa det?
Matilda

BUP svarar:
Hej Matilda!
Jag tycker att du skall prata med den läkare som skrivit ut medicinen. Dels behöver du nog mer information om hur själva medicinen fungerar och hur länge du bör ta den.
Den andra saken du bör prata med doktorn om är att du vill ha någon form av samtalshjälp. Det är önskvärt att medicinering kombineras med samtal - så jag tycker att du har helt rätt i din önskan. Läkaren kan skriva en remiss till lämpligt ställe så att du även får prata om det som bekymrar dig.
Samtalshjälp är bra för att du skall få det bra i framtiden och förhoppningsvis klara dig utan tabletter.
Lycka till