ADHD och polisyrket
Hej jag ville fråga en sak om ADHD och polisyrket!
Är det verkligen så att man inte kan utbilda sig till polis om man har diagnostiserats med ADHD? Jag har länge tänkt kolla upp om jag har adhd eftersom jag har många symtom. Men vill inte riskera att ge upp mitt drömjobb.. Tacksam för något svar!
mrs.barnaby

BUP svarar:
Hej mrs. Barnaby!
Jag vet inte hur det är, om man kan bli polis om man har ADHD diagnos. Det enklaste är nog att kontakta polishögskolan och fråga hur deras intagningskrav ser ut.
Nu är det så att du inte har någon diagnos, men du säger att du känner igen dig i diagnosen. Vad säger dina föräldrar och vad säger skolan? Är det någon som tycker att du borde utredas för detta eller är dina egna tankar.
Jag frågar eftersom det är lätt att själv känna igen sig i diagnoser när man läser om dem. När problemen blir så pass stora att det finns anledning att göra en utredning för att ta reda på hur det ligger till, har oftast omgivningen reagerat. Till exempel, har din mentor tagit upp att du har svårigheter i skolan på utvecklingssamtal eller har dina föräldrar varit bekymrade.
Så jag tror inte att frågan om du kan bli polis med ADHD eller inte är det viktiga. Frågan om du klarar av din vardag, de krav som ställs i skolan (om de är rimliga), hur det fungerar hemma är det viktiga just nu.
Om du behöver den hjälp som en ADHD diagnos kan ge skall du förstås fråga vidare med det. Om du klarar dig utan det speciella stödet, kanske det kan kvitta med diagnosen. Eftersom du inte skriver vad som får dig att känna igen dig i ADHD-diagnosen är det svårt att ge dig råd om detta. Men kanske kan du ordna det så att du får anpassningar kring just dessa svårigheter, utan att du behöver gå igenom en ADHD-utredning. Kan du till exempel få tillåtelse att använda hörselskydd om du har svårt att koncentrera dig i klassen?
Hoppas att dina polisdrömmar blir verklighet