Måste båda mina föräldrar bli intervjuade?
Hej! Jag är en tjej på 17 år och jag ska troligen göra en utredning för adhd! Kag har pratat med mina föräldrar och de stöttar mig i detta, mim fråga är att om jag ska göra en utredning så kommer mina föräldrar bli intervjuade, måste båda min föräldrar bli intervjuade eller räcker det med att en av dem blir intervjuade?? J
Fundersam

BUP svarar:
Hej!
Det stämmer att vi träffar föräldrar när det gäller ADHD-utredningar. Då ställs frågor till dem om dig och har man två föräldrar brukar vi tycka att det är bra att träffa dem båda. Då får vi en bredare bild och det kan dessutom vara bra att föräldrar förstår mer av hur en ADHD-utredning går till och kan vara med och ta del av resultaten.
Ibland träffar vi den ena föräldern mer än den andra, vissa kommer tillsammans, andra har separata samtal. Det bestämmer vi tillsammans med familjen. Ibland är det så att en förälder eller båda inte är juridiska vårdnadshavare, då är det också viktigt att prata om båda föräldrar ska vara med eller inte.
Det handlar både om att göra rätt i juridisk mening och att få chansen att få veta så mycket som möjligt för att kunna ta ställning till ADHD-diagnosen. Ibland deltar bara en av två föräldrar, det kan vara av olika anledningar.
Jag vet inte vad det är som gör att du känner dig tveksam. Men ta upp dina funderingar med den kontaktperson du har på BUP så kan ni tillsammans komma fram till hur ni ska göra i ditt fall.