Kan man gå till BUP med en kompis?
Hej! Jag och min kompis undrar om man får gå tillsammans toll bup och prata med någon? Vi båda mår jätte dåligt och en av oss har självskadebeteende och skär sig... Ingen av oss vill gå själva utan vi skulle gärna vilja ha varandra dom sällskap! Tacksam för svar.
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Om man inte är i övre tonåren och nära att bli myndig vill vi på BUP att föräldrarna kommer med och är delaktiga i kontakten. Vi vill det därför att föräldrarna har sin bild av svårigheterna, är delaktiga och för att de också kan behöva hjälp av BUP med hur de ska kunna hjälpa och stödja sitt barn på ett bra sätt.
Att gå till BUP tillsammans med en kompis blir svårt. Även om ni är bästa vänner är ni och era svårigheter olika och behöver bemötas på olika sätt. Och era föräldrar behöver som sagt vara med.
Jag tycker ni båda ska ta upp med era föräldrar om hur ni mår.  Sen kan  föräldrarna kontakta BUP.
Om inte det verkar lämpligt kan ni börja med att ta kontakt med någon i skolan,  t ex skolkuratorn.
Lycka till!