Mår dåligt nästan hela tiden
Jag mår väldigt dåligt, jag känner att jag mår dåligt nästan hela tiden även om jag är med vänner eller syskon som får mig att må bra för jag skrattar bara för stunden. Jag har nästan alltid något som jag tänker på som får mig att bli nedstämd och ledsen. Som till exempel mina föräldrar som är alkoholister och röker på och tar tabletter. Jag bor hos min syster på grund utav att det här har gått för långt. På grund av allting som jag mår dåligt för så skär jag mig, jag kan dricka ibland och röka. Och det har blivit till en vana att skära mig. Jag vet inte vad jag ska göra men en av mina vänner säger att hon ska fixa anti depressiva tabletter till mig men tror jag inte hon kan fixa. Jag vill liksom veta om jag har någon depression eller något annat, men vet inte hur jag ska få reda på det.
jasmine

BUP svarar:
Hej Jasmine!
Tack för ditt brev. Du är ledsen nästan hela tiden. Dina föräldrar har så stora egna problem att de inte kan ge dig det stöd och den omsorg man som trettonåring behöver. Och när ens föräldrar har missbruksproblem kan det vara lätt att man tar på sig egen skuld, fastän det inte står i ens makt att kunna göra någonting åt situationen.
Att en kompis ska försöka fixa tabletter är inte bra. Medicin - både vilken sort och vilken dos - ska alltid anpassas till den som ska ha den och för detta måste man träffa en läkare som gör en bedömning.
Jag tycker att du först och främst ska gå och tala med någon om din situation och hur du känner dig.
Du kan vända dig till skolkurator, din ungdomsmottagning eller din syster kan kontakta BUP.
Du har kanske också kontakt med socialtjänsten på grund av dina föräldrars problem. Be dem hjälpa dig till kontakt med någon att tala med.
Tveka inte!