Mina vänner säger att jag måste söka hjälp
Kan man bara ringa er om man bara vill prata över telefon för jag vill helst inte åka in till bup för att prata... jag mår riktigt dåligt o har självskadebeteende och självmordstankar och min vänner säger att jag måste söka hjälp

BUP svarar:
Hej!
Ja, du skulle kunna ringa till BUP och prata med någon där om de problem du har. Men eftersom du är 13 år kommer du nog inte att kunna ha fortsatt kontakt med BUP utan att dina föräldrar känner till det om du har självskadebeteende och självmordstankar. Därför är det bra att du pratar med dina föräldrar om att du mår dåligt och behöver hjälp så att de kan stötta och hjälpa dig till en behandlingskontakt.
Ett annat och kanske lättare sätt för dig att få hjälp nu skulle kunna vara att du tar kontakt med din skolkurator eller skolsyster och berättar om dina problem. Då får du någon att prata med som kan hjälpa dig vidare.
På Tilia eller hos Tjejzonen kan man få stöd och tröst via deras chatt. Kanske något för dig att prova, om du tycker att det känns svårt att prata med någon öga mot öga om hur kämpigt du har det? Så småningom kanske det blir lättare att prata med en vuxen som du känner.
Vilka bra vänner du har som ser att du mår dåligt och vill hjälpa dig!