Svår depression och har självskadebeteende
asså jag mår dåligt och lider av en svår depression har självskadebeteende och vet nt vart jag ska vända mig för att få hjäp folk trycker ner mig och skriver taskiga grejer om min pappa som dog för 2 månader sen och asså jag vet liksom nt vad jag ska göra för att kunna må bättre

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Du kan vända dig till flera ställen när du mår så dåligt som du beskriver. Kanske kan du gå till din skolkurator först och prata med henne. Jag tänker att om det är i skolan folk trycker ner dig och om det är skolkamrater som skriver om din pappa, så kanske skolkuratorn är den som kan hjälpa dig med det som händer i skolan. Skolan har en skyldighet att hindra mobbning i olika former.
Men, jag tycker också du ska berätta för din mamma att du mår så dåligt nu och att du behöver få hjälp. Ni skulle kunna ta kontakt både med en vårdcentral där ni bor och höra vilken hjälp de kan ge dig, eller att ni tar kontakt med BUP där du bor.
Kanske har din mamma svårt att lyssna på dig nu? Om det är så tycker jag att du ska prata med din skolkurator och be henne hjälpa dig prata med din mamma för att se till att du får hjälp nu - både mot din depression och ditt självskadebeteenden.
Lycka till!