Självmordstanke?
Jag är en tjej, vart "nere" i 1 år och haft ett självskadebeteende, inte så grovt, i ungefär 10 månader, går hos en kurator ungefär 1 gång i veckan. Lider av ångest och panikattacker.
Min fråga till er är, vad definieras som en självmordstanke?
Känner ofta att jag vill försvinna, vill bara iväg från mig själv och hela mitt liv. Vet att om man har självmordstankar så bör man söka akut hjälp, men problemet är att jag inte vet om det är självmordstankar jag har eller om jag bara är normal typ?
••••••

BUP svarar:
Hej!
Jag vet att många känner igen sig i din önskan om att bara försvinna. Kanske det är så att alla människor känner så från och till när livet är svårt och man inte hittar någon väg ut. Då kan det kännas trösterikt att tänka -"Om jag bara försvann, vad skönt det skulle vara”.
Jag tror inte du behöver vara så rädd för själva tanken. Tankar är ju ändå bara tankar och man kan tänka precis vad man vill utan att det är farligt. Samtidigt kan en del tankar vara skrämmande, men det är heller inte farligt att bli rädd. På sin höjd obehagligt.
Jag tycker att du skall dela de här frågorna med den kurator du har kontakt med. Jag tror att kuratorn kan hjälpa dig med att klara av att leva med dina tankar även om de är obehagliga.
Lycka till och kom i håg att tankar är just bara tankar.