Feldiagnostiserad
Hej hej
Vad skönt det är att läsa om att det finns fler som har fått fel diagnos som även mig själv. Har diagnosen ADHD men har aldrig behandlas för den såsom läkemedel, samtalskontakt etc. Ingen extra hjälp i skolan heller. Har faktiskt inte berättat för någon utomstående om diagnosen.
Känns faktiskt som bup kastar runt adhd diagnoser. Jag har känt mig helt trygg sen jag blev diagnostiserad att jag inte hade den diagnosen egentligen. Så brist på självinsikt är det inte. Och har såklart inte heller växt ur diagnosen efter som jag aldrig haft den i praktiken.
Nu är det så att jag inte vill den här diagnosen med mig resten av livet men jag vill heller inte gå igenom en lång utredning. Jag bor 60 mil från den mottagning som ställde diagnosen. Så hur ska jag göra då. Kan man göra en kort utredning på en annan mottagning för att skriva av diagnosen? Vad kan man förvänta sig för kötid, går dom som vill bli utredda för adhd före dom som redan har diagnosen som vill bli av med det etc?
P
Pontus

BUP svarar:
Hej Pontus!
Jag föreslår att du ringer den mottagning som ställt diagnosen för att få svar på dina frågor. Dom borde även kunna svara på hur omfattande utredningen är för att skriva av. Jag gissar att det är lättare att du får som du vill om du vänder dig dit där de redan känner dig. Sen gissar jag att ta bort diagnos inte har den högsta prioriteten på någon mottagning. Jag vet heller inte om diagnosen har någon mer betydelse än att den stör dig. I annat fall kan du ju bara strunta i den.
Sen blir jag lite nyfiken på hur det gick till när du fick din diagnos. Viste du vad det innebar att bli utredd och vad det var man ville ha reda på? Vems var idén att utreda? Jag gissar att någon tyckt att något var problematiskt kring dig eftersom man ville göra en utredning. Hur som helst är det roligt att det fungerar för dig, att du klarar dig utan diagnos och vill ta bort den.
I frågan om BUP kastar diagnoser omkring sig lite väl generöst är det nog eftervärlden som kommer att döma. Kanske att det är som du tycker, att vi är för generösa med ADHD- diagnoser. Det viktiga, tycker jag är att de diagnoser som sätts skall vara till hjälp för den som får dem. Om man inte kan känna igen sig i beskrivningen (som en diagnos ju är) har man heller knappast någon hjälp av den. Annars kan man lika strunta i att ställa diagnosen eller som i ditt fall ta bort den.
Önskar dig det bästa!