Har jag borderline?
Jag verkar uppfylla alla dessa vad ska jag göra ? Detta är borderline symptom.
Skräck att bli övergiven.
Stormiga relationer som pendlar mellan intensiv beundran och extrem nedvärdering.
Kraftigt störd, förvriden eller instabil självbild.
Missbruk av till exempel droger, sex, mat eller pengar.
Återkommande självmordsförsök eller hot om självmord och självmisshandel.
Kraftiga humörkast. Stark irritation, ångest eller depression som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Återkommande känsla av tomhet och leda.
Intensiv vrede som inte står i proportion till vad som väcker den.
Kortvariga paranoida (överdrivet misstänksamma) föreställningar.
MrsBowie

BUP svarar:
Hej Mrs Bowie!
Hej du räknar upp alla symptom du har hittat på borderline och som jag förstår det tycker du att det stämmer för dig. Även om du tycker att allt stämmer in så betyder det inte att du har diagnosen borderline. Det är nog många som kan känna igen sig i symptomen.
Låt mig förklara: de symptom som du räknar upp kan visa sig om man lever i en situation som är påfrestande för en. Det är svårt att säga vilken sorts svårigheter eftersom vi alla är olika som människor och olika med vad vi tycker är svårt. En del av oss är väldigt känsliga och kan reagera starkt i situationer som andra kan klara. Symptomen kan helt enkelt finnas utan att det betyder att du har en psykiatrisk diagnos.
En annan viktig sak att känna till om diagnosen borderline, är att man ytterst sällan sätter den diagnosen på någon som är under 18 år. Helt enkelt för att känslosvängningar, som du beskriver, kan vara en naturlig del av att vara tonåring.
Det jag fäster mig vid i ditt brev, är att du är så pass orolig för dig själv. Jag undrar vad du har för stöd runt dig. Kan du prata med dina föräldrar? Om inte - finns det andra vuxna i din närhet som du kan prata med? Jag tänker att ditt brev tyder på att du inte mår så bra just nu och du behöver hjälp att reda ut vad det kan bero på och hjälp att må bättre.
Mitt förslag till dig är att du i första hand berättar för dina föräldrar om hur du mår, så att de kan hjälpa dig att ta kontakt med BUP om det behövs.
Om det inte är möjligt för dig att prata med dem tycker jag att du ska skriva till tjejzonen, där kan du få hjälp med någon som lyssnar på dig. Du kan beskriva lite mer kring dig själv och din situation och få mer råd och tips om var och hur du kan få den hjälp du behöver.
Lycka till och var rädd om dig.