Vågar inte lita på människor
Hej, jag går hos er o träffar en ganska bra psykolog. Men jag e rädd. Jag vågar inte lita på en ända människa och sett har jag inte berättat för min psykolog. Jag hade precis börjat lita på min kille som jag vart tsm med ett halvår, men nu berätta han att han legat med två tjejer samtidigt och då slutade jag lita på han igen och nu tror jag inte på nått han säger. När jag säger saker till min allra bästa vän kan jag inte lita på att hon inte säger till nån annan. När jag säger något till min mamma så säger hon till pappa eller en kompis (jag vikl inte prata med min pappa för han blir arg på mig hela tiden). När jag säger saker till min mentor eller lärare säger ha N att han lovar att inte berätta för mina föräldrar men han gör det ändå. Vet att det ibland kanske är bra men det gör att jag inte vågar lita på nån. När jag träffar en ny kompis o hon/han får reda på att jag inte vågar lita på folk så börjar personen hata mig. Vet inte vad jag ska göra. Mår redan otroligt dåligt och orkar inte mera. Vill egentligen bara dö
Mm

BUP svarar:
Hej!
Du lider av att du inte känner att du kan lita på människor och ger flera exempel på relationer där du kan känna dig otrygg och inte vågar berätta saker. Viss försiktighet i relationer är viktigt för att skydda sig själv och hinna bedöma om relationen är tillräckligt trygg eller inte. Att du känner dig för tillsammans med din kille låter klokt. Grunden för att våga berätta saker är att känna sig respekterad och trygg med personen, så lyssna på din magkänsla!
Att inte lita på någon endaste människa är såklart bekymmersamt och något jag tycker att prata vidare med din psykolog om. Det är inte ett ovanligt problem och brukar kunna förstås satt i sitt sammanhang. Du har ju som sagt flera exempel på saker som gjort det svårt för dig att lita på folk just nu. Kanske finns det fler saker som gör att du reagerar som du gör som blir tydligare när du får prata mer om hur det blir för dig. Kanske behöver du träna upp din förmåga att våga lita på andra, men det måste ju också vara tillsammans med personer som respekterar dig och vad du vill, den du är. När man är 12 år behöver man kunna lita på vuxna att hjälpa en med saker, livet ska inte klaras på egen hand när man är barn utan vuxenvärlden behöver finnas där på ett bra sätt. Ibland är det ju tyvärr så att det inte alltid funkar och då behöver man stöd i att bygga upp den tilltron igen. Det går. Tillsammans med psykologen kan ni prata om hur det är för dig. Du kan ta med det här brevet och visa om du vill så har ni något att prata utifrån.