Börjat se saker som andra tydligen inte ser
Så, jag är en kille på 14 snart 15 år. Jag bor i en liten by i Småland.
Jag tror att jag håller på att bli galen, jag har börjat se saker som andra tydligen inte kan se. Så jag ska börja från början. För ca 3 veckor sedan skulle jag gå och lägga mig. Klockan var runt 23:00 och allt var som vanligt, syskonen sov, mamma borstade tendera, jag gick upp till mitt rum och gjorde mig redo. Sen när jag tittar ut igenom mitt fönster så ser jag en stor svart hund stå på grannens gräsmatta. Den sitter där i mörkret, utan något halsband, och glor på mig. Jag tyckte det var udda och gick å la mig. Men den hunden satt och sitter fortfarande på exakt samma ställe, varje natt och glor på mig när jag ska sova. Jag har försökt att visa kompisar men när dom är med mig så ser ingen av oss hunden.
Jag brukar ha mitt fönster öppet när jag ska sova eftersom att det blir väldigt varmt i mitt rum. Nu för 3 dagar sedan har jag börjat höra röster. Rösten låter väldigt mörk, så mörk att jag knappt förstår vad den säger. Jag kan höra att det inte är Svenska eller Engelska rösten talar.
Jag tror jag håller på att förlora greppet om världen runt om mig.
Megumu

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du blir orolig men det är svårt att bestämt säga vad det här beror på. Det kan vara att du är stressad och att stress och fantasi och eventuell sömnbrist då gör att du upplever de här fenomenen. En annan orsak till sådana här upplevelser kan vara att man tagit någon form av drog, till exempel kan cannabis göra att man får sådana här upplevelser. Men, det kan också vara så att du faktiskt håller på att börja må sämre och sämre och skulle behöva både samtal och medicin för att sätta stopp för de här obehagliga upplevelserna.
Det bästa du kan göra är att prata med din mamma eller pappa och be att någon av dem ringer och beställer tid på BUP och att ni åker dit tillsammans. Du har rätt att komma på ett bedömningssamtal själv om du hellre vill det. Det är också bra att börja med att försöka se till att du äter och sover ordentligt eftersom det påverkar stressnivån. Huvudsaken är att du får träffa någon som kan bedöma vad upplevelserna beror på och hjälpa dig att komma tillrätta med dem. Så tveka inte, det här är inget man ska behöva gå omkring ensam och oroa sig för. Det finns bra hjälp att få.