Hjälp med det förflutna och inre demoner
Borde jag ansöka om en terapeut? Går nu till en kvinna, var tredje vecka på en habilitering, men då hon inte är utbildad terapeut lyssnar hon enbart, och kan ej ge tips eller råd och vi pratar oftast bara om nutid.
Har redan varit på BUP när jag utredes för autism men då jag skickades till habiliteringen tog vi bort alla kontakter med BUP.
Om jag borde ansöka efter hjälp på BUP hur gör jag, och om inte, var kan jag hitta någon som hjälper mig med det förflutna och inre "demoner?"
Tack på förhand,
Em.

BUP svarar:
Hej Em!
Det är klokt av dig att du rådfrågar oss. Jag förstår att du har mer behov av att samtala om vissa saker i ditt liv än vad du just nu har möjlighet till på habiliteringen.
Jag har två förslag, du kan prova båda två. Det första är att du helt öppet tar upp med din kontakt på habiliteringen vad du vill. Att du vill prata mer om och få hjälp med en del saker som hände i ditt förflutna och som du brottas med.  Fråga rakt ut om de på habiliteringen kan erbjuda dig denna typ av samtal. Om inte, så kan du fråga om de kan skriva remiss till den BUP mottagning som skickade dig till dem eftersom de inte kan tillgodose vissa av dina samtalsbehov.
En annan möjlighet är att du ringer till samma BUP mottagning och säger att du behöver tala mer om saker och ting som tidigare hände i ditt liv och att denna hjälp kan inte habiliteringen ge dig.
Jag undrar om dina föräldrar kan hjälpa dig med ett sådant telefonsamtal till BUP? Du kan naturligtvis ringa själv men det skulle kanske underlätta för dig. Faktum är att även människor med den diagnos du har kan ha problem med händelser eller konflikter som tidigare inträffat i deras liv. Det är inget konstigt med det. Barn och ungdomar ska få möjlighet till att kunna tala om sina inre "demoner" det vill säga om svåra tankar, minnen och känslor oavsett diagnos.
Om det kan vara till hjälp kan du eller dina föräldrar använda ditt mejl och mitt svar till dig när ni söker förnyad kontakt på BUP.