Får man kramas?
Hej jag är en kille på 15 somrar! Jag mår dåligt och går därför till en psykolog.. Han e verkligen bäst och är bra på det han gör. Jag ska bli utskriven om två veckor och e lite orolig över det. Min fråga är om man får krama sin psykolog för att säga hejdå? Eller är det för oproffionelt
Får man kramas

BUP svarar:
Hej!
Vad glad jag blev över ditt brev! Hemskt roligt att få höra att du har fått hjälp, att ni har gjort ett så bra ”jobb” ihop. Det är ju precis så här vi som har detta som arbete vill att det skall vara. Jag tycker också att ditt brev säger något viktigt om hur härligt det kan vara med goda relationer. Eftersom du är så förtjust i din terapeut gissar jag att det är ömsesidigt. Det brukar funka på det sättet.
Du undrar om det är oprofessionellt att kramas. Det kan man inte säga eftersom du inte är anställd av BUP. Vi finns ju för dem, som liksom du, har det svårt på något sätt. Jag gissar att din psykolog skulle bli glad över en kram eftersom det visar din uppskattning. Jag tror heller inte att det skulle bli ”för mycket” eftersom du funderar om det är rätt eller inte. Om du är osäker kan du alltid fråga: - Är det ok om jag ger dig en kram så här sista gången vi ses?
Däremot skulle det kunna vara oproffsigt om din psykolog tog initiativet till en kram eftersom det är svårt att veta hur du som patient skulle gilla det. Men frågan är alltid fri.
Till sist, du nämner din oro hur det skall bli sen, när kontakten är avslutad. Ta upp den frågan med din psykolog så att ni kan prata om saken.
Så igen, tack för ditt härliga brev!