Måste gå fortare att ge mig medicin
Jag går hos er för depression, ångest och panikångest. mötena är 1 gång i veckan och det har inte varat så länge. började i september. jag har provat massa olika typer av samtalsterapi men inget har fungerat. Jag är inte den som ger upp men jag bryr mig inte om samtalsterapin längre. Jag kom till er för att kunna prova medicin av något slag och psykologen sa vara att det är bra att veta att vi är positiva till medicinering. Men att det var en lång process. Jag förstår att ni inte kan kasta ut medicin hur som helst men om man konstant lever med dessa sjukdomar så känns det som att samtal inte räcker. Om jag träffar min psykolog 1 gång i veckan så hjälper det bara då (eller långsiktigt) men all tid som är där mellan? Är det inte smartare att börja medidinera nu samtidigt som jag har en samtalskontakt. Om jag har medicinering som jämnar ut kännslor och humöret lite så blir det ju lättare att fokusera på "hem läxor" när jag inte är hos er. Min fråga är typ varför är det en dålig idé med medicin när man redan provat massa andra samtals typer. Dessutom har jag redan varit hos er en gång tidigare (några år sedan) och då fungerade inte heller samtalsterapi.
Det känns som att det måste gå fortare att ge mig medicin, gå i behandlingen tills saker har börjar lösa sig och sedan trappa ner på medicin för att sen klara mig utan.? För mig låter det logiskt men jag kanske har fel.
S

BUP svarar:
Hej S!
Det är väldigt bra, genomtänkta resonemang och frågor du ställer. Tyvärr kan jag bara ge dig ett generellt svar så här i Frågelådan. Men jag tycker att du skall ta upp frågan med dina behandlare igen, kanske du kan ta med dig brevet som hjälp.
Det är inte en helt enkel fråga hur man skall se på det här. Man vet att i vissa situationer ger samtal den bästa effekten men att det i andra fall är bättre att kombinera medicin och prat. En tänkbar förklaring varför endast samtal kan vara att föredra är att man har, så att säga gjort sin förändring själv, utan kemisk påverkan och att den därför är varaktigare och stabilare på längre sikt. Ibland kan man dock få bättre resultat om man kombinerar med medicin.
Jag anar i ditt brev att du är lite otålig på att förändringen skall komma. Det är lätt att förstå men ibland måste det få ta lite tid. Jag har svårt att tro att dina behandlare låter dig lida i onödan eller vill att det skall dra ut på tiden. Det är heller inte jämt givet att mediciner ”tar” eller ger snabb lindring. Samtidigt är det viktigt, för att behandlingsresultat skall bli bra, att behandlarna och du som patient är hyggligt överens om behandlingen. Detta oavsett vilken behandling det gäller, medicinsk eller psykologisk. Så jag uppmanar dig igen att ta upp detta för diskussion med dina behandlare.
Lycka till!