Jag känner mig orättvist behandlad
Hej.
Jag känner mig orättvist behandlad. Jag har gått på BUP i drygt 2 år i Göteborg. Och fick nu senare en diagnos add. En diagnos som jag inte känner passar in på mig och som gör mig sämre och inte bättre. Har fått testa tabletter, som får bland annat min familj att bemöta mig på ett nytt sett. Mina vardagliga tonårsproblem och kännslor blir bemötta av att jag har agritionsproblem och om jag bara tar en tablett så blir jag piggare och glad. Jag hamnade på BUP för att jag mått och mår dåligt och EB gång i 9an försökt ta livet av mig. Nu på senare dar så känner jag mig osynlig, fel bemött och fel diagnosiserad. Jag är inte längre någon som behöver vuxen hjälp stöd utan lever på att en tablett ska rädda mitt liv.
Sofia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad ska man säga om den hjälp du får för dina problem? Om du känner dig osynlig, fel bemött, fel diagnostiserad och orättvist behandlad? Det låter verkligen inte bra. Det är ju du som bäst kan avgöra om den hjälp och behandling du får verkligen hjälper dig.
Det låter som du verkligen saknar möjligheter att kunna prata med andra om dina, som du skriver, vardagliga tonårsproblem och känslor. Det är bra och viktigt att kunna prata med andra och få deras stöd, hjälp och förståelse. En tablett kan ju inte ersätta detta. Så vad ska du göra? Jag tycker du ska ta upp detta i första hand med dina föräldrar för att få deras stöd att du också behöver och vill ha en samtalskontakt. Då kan du också berätta för dem att du fortfarande behöver kunna prata med dem även om du nu medicinerar. Du är ju samma person som tidigare.
Jag tycker också att du ska ta upp både med dina föräldrar och din behandlare att du inte känner att diagnosen passar dig och att den gör dig sämre. Det är inte bra. Meningen med en diagnos är ju att man ska förstå något bättre och att den ska vara till hjälp i val av behandling. Kanske kan du visa detta brev både för dina föräldrar och din behandlare på BUP om du tänker att det skulle kunna underlätta för dig? Hoppas att du kan göra din röst hörd!
Lycka till!