Min pappa dricker för mycket
Hej. Jag vet inte hur jag ska inleda detta brev, så jag går rakt på sak antar jag. Min pappa dricker för mycket, och detta påverkar våran relation och min depression extremt mycket.
Varje dag dricker han 1-2 öl, och jag är alltid rädd för fredag- och lördagskvällarna för att jag vet inte vad som skulle kunna hända. Det finns gånger då han blivit galen och haft sönder hälften av vårat porslin mitt i natten, skrikit och slagit sig själv och jag är konsant rädd under helgen att något sådant skulle kunna hända igen.
Detta påverkar min relation med honom. Jag tänker flera gåner i veckan "gud, jag hatar honom". Jag blir lättare irriterad på honom och jag känner att jag genuint inte tycker om honom. Han är anledningen till att jag vill flytta hemifrån.
Han gör också min depression värre. Vad ska jag göra?
Anon

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är naturligtvis jättebesvärligt att ha det som du beskriver. Du låter också helt ensam. Var finns din mamma? Bor hon hos er eller är dina föräldrar skilda? Om dina föräldrar är skilda kan du flytta till henne?
Jag tror att om du på allvar vill förändra din hemsituation så måste du ta hjälp utifrån. Du skulle till att börja med kunna gå till din skolkurator och berätta hur du har det och med hens hjälp ta kontakt med socialförvaltningen där du bor. Du kan också ta denna kontakt själv. De kommer sedan ta kontakt med din pappa och dig och utreda din hemsituation. Det är bra både för dig och din pappa. Med deras hjälp kommer din far att förstå att han inte kan dricka som han gör om han ska kunna ta hand om dig på ett bra sätt. Om du vill flytta hemifrån kommer du få hjälp med det om du och Soc. bedömer att det är bäst för dig.
Men det är inte enkelt att behöva göra detta. Det kan vara lätt att känna sig illojal och din pappa kommer antagligen inte till att börja med vara tacksam även om han senare kommer att bättre förstå hur hans beteende påverkar dig. Genom att göra detta ger du både din pappa och dig själv en chans att ni ska få det bättre tillsammans. Det är bra att tänka att du gör detta inte för att skada utan för att hjälpa.
Det finns en bra hemsida som heter Koll på Soc. Gå in på den. Där kan du få mycket hjälp. Du skulle också kunna ringa anonymt till Bris Tel. 116 111 och diskutera din hemsituation och vad du kan göra.
Dessvärre finns det många barn/ungdomar som växer upp som du  med föräldrar som missbrukar alkohol och de har alltid svårt att göra något åt den situationen själva. Alla behöver hjälp och stöd av andra vuxna.
Lycka till!