Har börjat få knäppa idéer
hej Jag är en kille på 16 år som alltid varit glad och positiv. men när jag började gymnasium så blev det jobbigt för mig, och jag började få knäppa idéer och ser framför mig att jag skadar små snoppar, jag har aldrig gjort de och skulle aldrig vilja göra de. men ändå kommer tankarna. jag känner mig ofräsch och ovårdad och har svårt att känna livets mening. Min negativa självbild är extremt stark, jag har en stor negativ syn på mig själv och orkar knappt göra nånting längre. Men vanligtvis brukar jag alltid vara pigg och fresh och har varit extremt duktig på golf och pingis och bor i en stor herrgård med rika föräldrar och har fina människor om kring mig. de är bara de att jag mår illa hela tiden och skadar mig själv genom negativa tankar och en negativ inställning och har svårt att koncentrera mig och lära mig nya saker. Men vanligtvis brukar jag vara extremt begåvad inom matematik och bordtennis och golf. men har glömt mycket. känns som jag tappat min kunskap på nått sätt. förstår om ni tycker detta är löjligt. men har ni några råd?

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver och berättar om din oro för hur du mår och den förändring som du märkt av. När det handlar om skrämmande och påträngande tankar brukar det vara klokt att prata om dem, problemet är att det kan kännas svårt att göra det. Det du berättar om är på inget sätt löjligt. Jag tycker att det låter viktigt att ta de signaler du känner av på allvar.
Du är inte ensam om att ha jobbiga tankar, tankar som kan kännas knäppa och som att ingen annan har. Så är det inte. Störande tankar och känslor som är svåra att bli av med och som ger ångest brukas kallas tvångstankar. Ofta handlar tankarna om att göra något hemskt eller förbjudet, till exempel att man skulle skada någon. Man brukar känna sig rädd att man inte ska kunna stå emot tankarna och råka göra det man tänker. Jag vet inte hur ofta de här tankarna kommer för dig eller hur mycket de påverkar din vardag, men det låter hur som helst som att du inte mår så bra just nu. Så ska du inte behöva ha det, det finns bra hjälp att få.
Du funderar över hur du mår kan hänga ihop med hur du har det runt omkring dig. Att du flyttat hemifrån och börjat gymnasiet innebär ju stora förändringar förstås. Men ibland hittar man ingen tydlig koppling.
Jag tror att det vore bra för dig att prata med någon om hur du har det. Har skolan kanske en kurator du kan få träffa?
Eller om du hellre går till en ungdomsmottagning.
Om det känns som ett stort steg att gå iväg och prata med någon, så tycker jag att du ska chatta på nätsidan Killfrågor. Där kan man chatta anonymt och inga frågor är för stora eller små.
När du pratar med någon som kan ställa frågor och där du får chans att berätta mer, så kommer du att kunna få mer direkta råd än vad jag kan ge. Men det är alltid viktigt att försöka ta hand om sig under jobbiga perioder. Att försöka äta och sova ordentligt, att motionera och vara aktiv, att komma ut och få dagsljus och att undvika alkohol.
Det ger bäst förutsättningar för att komma ur det jobbiga.
Men se till att prata mer med någon om hur du har det dessutom!