Sitter hemma och känner mig dålig
Hej,
Jag undrar bara vad man ska göra när man inte orkar?
Jag har varit på botten under en längre tid och har inte mått särskilt bra. Förut klarade jag i alla fall att göra saker, ta mig till träningen, plugga och allmänt göra saker. Nu är jag hemma från skolan så ofta jag kan, Jag har slutat på alla aktiviteter för att jag inte velat men jag vet att jag älskar mina aktiviteter. Jag har inte haft någon motivation och allting har bara varit piss egentligen...
Det börjar bli jobbigt att jag inte kan göra någonting, jag ställer in planer jag gjort och avstår från att lämna huset. Istället sitter jag hemma och känner mig dålig och får panik för att jag är hemma. Jag vänder alltid vid dörren till skolan och springer hem igen, Det är ingen idé att jag är i skolan eftersom jag inte lär mig något när jag knappt kan ta hand om mig själv. känns orimligt att jag ska lära mig om imaginära tal och matte och allmänt alla ämnen när jag knappt själv kan andas eller stå på benen. Kanske har jag fel och det är självklart att studier går före hälsa?
Finns det något jag kan göra, jag bryter snart ihop för att jag inte klarar mer.
Tacksam för svar.
LVH

BUP svarar:
Hej LVH!
Vad tungt att ha gått från att göra saker du gillar till att känna dig passiv, orkeslös och orolig. Det låter som du kommit till en punkt när hur du mår påverkar hela din tillvaro. Det är lätt att hamna i sådana mönster som du beskriver när man mår dåligt, men de går att bryta. Nu låter som ett bra läge när du sett hur det hänger ihop och vet hur du lider av hur du har det.
Är det något särskilt som hänt som kan ha del i hur det blivit för dig? Det måste inte vara så, men jag vill ändå ställa frågan. Det kan kännas hjälpsamt att förstå lite mer av varför det blivit som det blivit. Hur som helst så låter det som att du är i behov av stöd just nu. Att du tillsammans med någon skulle kunna prata om hur du har det och vad du behöver.
Det finns kanske inget enkelt svar på din fråga om studier går före hälsa, men jag tänker så här. Det är viktigt att skolan är på ett sätt som gör det rimligt att vara där just nu. Dina egna krav på dig själv kan behöva justeras, även skolans, men då måste lärarna veta om hur du mår för att kunna göra något. Att ha inställningen att skolan är viktig handlar om att det är bra att hålla vardagens rutiner och komma hemifrån även när man mår dåligt. Tillsammans med någon kan ni fundera ut vad som både är viktigt här och nu, och vad som kan vara värt att stå ut med just nu för att det kan få goda konsekvenser längre fram. Sådant är svårt att tänka kring och prioritera "rätt" när man är inne i en dålig period med mycket ångestfyllda och ledsna tankar.
När jag skriver att du behöver prata med någon tänker jag en person som har kunskap och vana att möta ungdomar i din situation. Det kan vara skolkuratorn eller en behandlare på ungdomsmottagning eller BUP.
Ta kontakt på en gång så har du tagit ett stort steg till - utöver det att du faktiskt satte dig ner och skrev hit för att få stöd.
Ytterligare en pusselbit som kan hjälpa dig just nu är att gå till en vårdcentral och kolla upp dig rent kroppsligen utifrån den orkeslöshet du beskriver. Det är inte helt ovanligt att det finns någon hormonell eller annan kroppslig orsak som man lätt kan åtgärda.
Utöver professionellt stöd så behöver du även stöd från de du har nära dig. Vet dina föräldrar om hur du kämpar? Jag vet inte hur er relation ser ut, men det bästa vore naturligtvis om du kunde prata med dem för att hitta lösningar, så att du kan må bättre. Du behöver både lite extra omsorg och stöd för att genomföra saker du faktiskt kan må bra av att göra.
När man mår dåligt blir det lätt så att man drar sig undan, men det kan vara viktigt att ta sig ut och göra saker ändå. Du undrar vad du kan göra för att förbättra din situation, så sammanfattningsvis: fundera över vilka aktiviteter du ska göra trots att du mår dåligt, och var noggrann med rutiner för sömn och mat - och ta mer stöd.