Tror att jag lider av en depression
Hej, jag tror att jag lider av en depression, har mått extremt dåligt i över två månader. När jag berättat om hur jag mår för mina föräldrar tar dom det inte på allvar och tycker att jag "larvar mig"
Vad ska jag göra? Känns som det bara blir värre och värre.

BUP svarar:
Hej!
Det får bli ett kort svar på din korta fråga. Jag tror att jag hamnar i samma läge som dina föräldrar - att jag inte riktigt förstår. Du undrar om du har en depression, men du skriver inget om hur din depression ser ut. Hur märker du att det inte är bra med dig? Och vad är det som blir värre och värre?
Mitt förslag är att du tar upp frågan med dina föräldrar igen och försöker att beskriva hur du känner dig och har det. Kanske att det blir svårt för dem att förstå om du redan nu sätter ordet depression på dina bekymmer. Jag tror också att det är lättare för dig att få rätt hjälp om du lite mer beskriver ditt livsläge än mot att låsa dig vid vad det kallas för (depression).
En del problem kan man behöva professionell hjälp att lösa, annat klarar sig bra med stöd från de som betyder mycket för en som vänner och föräldrar.
Önskar dig lycka till.