Ompröva diagnos?
Hej!
Om man har fått ADHD diagnos före 10 års ålder och vill bli av med den diagnosen vid 17 års ålder, vad kan fördelarna med det vara och hur går man lättast tillväga?
Såklart så upplevs inga bekymmer som gör att någon diagnos behövs.
M

BUP svarar:
Hej M!
Roligt att höra att du inte längre har ADHD- problem. För en del försvinner symptomen när man blir äldre. Man så att säga växer ur diagnosen och det verkar vara vad som hänt för dig.
De enda nackdelar jag kan se med att du inte gör något är att det kan krävas ett läkarintyg för att få ta körkort och det kan påverka om du skall lösa en olycksfallsförsäkring.
Att få papper på att du inte uppfyller diagnoskraven kommer troligen att kräva en ny utredning och det är, som du kanske kommer ihåg, en rätt stor sak.
Om du inte har speciella skäl för det, tycker jag att du kan strunta i diagnosen och glädja dig över att problemen gick över.
Vänliga hälsningar