Är det okej?
Är det okej att ens mamma har kastat in en i väggen? Är det okej att skära sig för det? Är det bra att ha sömn problem? Är det bra att bråka efter skolan med mamma varge dag? Är det bra att ha vänner som stöttar en? Är det bra som 3 åring se sin mamma och pappa slåss?  Är det bra att ha en krockskadad pappa? Är det bra att ha dem starka bilderna i huvudet att ens mamma puttade ner pappa för en trapp? Ska jag få sova hos min pappa egentlugen? Får ens mamma kasta ner en på en stol? Får jag vara den jag är ui skolan för lärarna säher att jag inte ska vara det?
Linnea

BUP svarar:
Hej Linnea!
Det låter som du har det jättetufft och du ställer många viktiga frågor.
Mitt svar blir ett rungande nej! Det är inte okej att ens mamma kastar en i väggen, eller ned på en stol. Det är inte okej att som en liten tjej på tre år, se eller höra sina föräldrar slåss och bråka. Det är inte okej att ens mamma bråkar och är arg på dig, varje dag efter skolan.
En sak som är jättebra är att ha vänner som stöttar en och bryr sig. Jag hoppas du har det.
Att skära sig när man har det kämpigt med sig själv, sina minnen eller hur andra behandlar en är inte okej, men förståeligt på ett sätt. När man befinner sig i en sådan utsatt position som du verkar göra så är det tyvärr vanligt att rikta smärtan, ilskan och sorgen inåt (det vill säga, skada sig själv).  Men det finns hjälp att få och jag tycker att du verkar behöva det - genast.
Jag tror att du skulle behöva någon som lyssnade på dina upplevelser och mötte dig med omsorg, respekt och kärlek. Finns det någon vuxen som du litar på och kan prata med om hur du har det hemma och i skolan?
Många barn upplever att de inte har någon enda som de vågar berätta för och det är så sorgligt. Men jag vet att det finns många vuxna som bryr sig och är beredda att hjälpa. Det gäller bara för dig att våga ta steget. Vissa vuxna kan tycka att det är jobbigt att höra att barn far illa, men många har inga problem med det. Till exempel vi som jobbar på BUP.
Andra kloka och bra vuxna jobbar på BRIS. jag tycker du ska chatta med, eller ringa dit någon kväll. Tillsammans med kuratorn där kan du gå igenom allt det jobbiga och få råd om hur du ska få stöd.
Kom i håg, det är aldrig okej att bli slagen och du har rätt att få hjälp!
Var rädd om dig.