Våldtagen, misshandlad och ingen hjälp
Jag kan inte sova på nätterna. Ångesten kryper in sakta och drar i min kropp. Jag har inte sovit ordentligt på 3 år men mina läkare har bara sagt att jag inte behöver medicin och att jag kommer må bättre till slut. Jag har blivit våldtagen och misshandlad, mina armar är uppskärda och ni säger att det kommer bli bättre? Jag tror er inte.. vad ska jag göra jag vill få bort all ångest och depression... jag vill kunna sova.. hjälp mig😢
Painfairy

BUP svarar:
Hej!
Det du skriver är en mycket allvarlig situation. Du har  blivit våldtagen, misshandlad, du skadar dig själv - men det finns ingen läkare som erbjuder behandling för dig? Jag vet inte var du har sökt men inte fått hjälp. Alltså jag vet inte vem du menar när du skriver att "ni" säger att dina problem bara kommer att gå över av sig själva. Jag vet inte heller var du någonstans bor i landet.
Men under inga omständigheter får det hända att barn och ungdomar inte får hjälp för sådana allvarliga problem som du har. Har du varit på en BUP-mottagning? Har du berättat där om allt som du har varit med om och om ditt självskadebeteende? Har du eventuellt talat med någon på ungdomsmottagningen?
Jag vet alltså ingenting om din kontakt med vården. Men så ska det inte vara och så ska det definitivt inte fortsätta.  Vi på BUP  tar våldtäkt, misshandel och inte minst självskadebeteende på största allvar. Vi har också effektiva behandlingsmetoder som vi erbjuder till ungdomar som har varit med om övergrepp. Metoder för självskadebeteende finns också som tillämpas med goda resultat. Inom ramen av dessa behandlingar tas ångest och depression också om hand.
I din ålder kan du ringa själv till BUP om du inte har varit där hittills. Adresser och telefonnummer ser du på vår hemsida. Ungdomsmottagningen i din hemkommun (umo.se) är också en möjlighet för dig att ta kontakt med. Men i både fallen är det jätteviktigt att du ärligt talar om vad du har varit med om och att du skär dig, så att de får en chans att förstå allvaret i din situation.
Om du har kontakt med BUP och ändå inte får behandling kan du klaga. Jag bifogar här en länk hur man kan göra det. Ingen ungdom ska finna sig i att inte få hjälp för sina allvarliga psykiska problem.
Du skriver ingenting om din familjesituation och om din relation till dina föräldrar. Vad vet de? Kan de stödja och stötta dig i din kontakt med vården och med att klaga om du inte får den vård du behöver? Det är naturligtvis det bästa om de är med dig i denna process. Men som sagt, du ska inte acceptera ett oansvarigt bemötande från vården. Hoppas mina rader hjälper dig vidare och du snarast får den vård du uppenbarligen behöver.
Om du vill så kan du visa ditt mejl och mitt svar på det ställe där du med all rätt förväntar dig få nödvändig behandling.